Followers

Friday, May 15, 2009

Sepanjang hayat 73 - Sendiket Soljah.

Malam tadi 15 Mei lehihkurang pukul 1.00 tengah malam, rumah saya diserbu oleh Sendiket Soljah tanpa amaran. Apa lagi kami sekeluarga terkejut sakan. Nasib baik mereka tak gunakan senjata sekadar kacip saja. Harimau ada, Naga ada dan lima lagi saya tak ingat nama. Rupanya si Pipi yang bawak. Aduh! Makciknya apa lagi terkangkang terkiap bangun siapkan air dan apa yang ada. Jika mereka beri amaran awal, boleh makciknya siapakan nasi berlaukkan sambal hitam, ha ha ha...

Rupanya mereka dalam perjalanan ke Kota Bharu. Tunggu keretapi pukul 3,00 pagi di setesen Kuala Lipis. Singgah sekejap di rumah saya dan tinggalkan kereta. Katanya ada promosi Kacip di Kelantan.

Harap harap orang Kelantan sudah maklum kedatangan Sendiket Soljah ini. Bantulah mereka jika perlu.

Yang peliknya, Sendiket ini bawa Kacap saja, pinang tak ada, sirih tak ada, kapur gambir, cengkeh dan tembakau tak ada. Tak cukup syarat kalau hendak meminang mek mek Kelante tu. Hok alo demo....

13 comments:

  1. Salam PakNgah,
    orang kelantan disini, hanya tau melalui internet sahaja tentang kedatangan Soljah,
    apa lagi kelmarin, anak PakNgah yang buat kejutan pukul 1 pagi tu kena marah berkacip2... sebab 'malu' nak bagi tau kedatangannya.
    Nasib baik saya profesional , sempat juga tengok hasilkerja SOljah dengan adik perempuan semalam...
    Semalam saya ada bawa kamera tapi macam tak layak pula nak jadi paparazi dikalangan soljah apatahlagi untuk menandingi wartawan muda itu.

    Tapi tandatangan penulis Kacip dan orang rumahnya(vovin) berjaya juga diambil sebagai bukti sokongan :)

    ReplyDelete
  2. 6 petang ni bertolak dari KB ke Lipis. Dalam 12.30am kami sampai lagi. Ambil kereta utk balik ke KL. Tawaran nasi berlaukkan sambal hitam tu masih valid ke?

    ReplyDelete
  3. Weh Bong Hashim, sebut sambal hitam ni, benda tu dah ada di jual kat Dubai, Asia Barat le ni. Soal rebus belimbing tu era dunia tanpa sempadan ni, guna periuk tekanan tinggi aje, 45 minit belimbing dah jadi hitam, tapi air asam belimbing dah tak ade, kering kontang daa...jadi jika nak airnya, kena rebus 20 minit untuk ambil airnya, buat pencicah ikan patin bakar....onde mande awak tersiur-siur air liur, waang di sinun gimana...salam

    ReplyDelete
  4. Ida, salam...

    Mula mula p,ngah kena ucap terima kasih dulu kerana buah mempelam dan keropok. Bila p,ngah nak balas budi, entahlah bila yuk. M,ngah kirim aje t.kasih jenis daun keladi pulak tu, ha ha...

    Malam tadi budak soljah tidur di rumah p,ngah. M,ngah kasi mereka makan nasi lauk sambal hitam, kebetulan ada sikit baki hok lamo.

    Dah jumpa Firdaus secara life kan? pendiam sgt. Kamu tak ajak dia berbual bual. Macamana nak jadi wartawan klu mulut tak terbuka, ha ha...

    ReplyDelete
  5. Arisel ba, salam...

    Sesuatu yg memeranjatkan sambal hitam dah lepas ke timur Tengah, Dubai. Orang Malaysia sendiri blm habis tau mengenainya sudah lepas keluar negara. Mmg bukan ajaib. Tiada yg impossible.

    Ini kerja org kapitalis yg lebih kpd keuntungan dpd mengutamakan hal hal dlm negeri.

    Tapi tak apalah sedikit hari lagi pokok belimbing buluh akan jadi punca ekonomi org melayu, dan akan menanamnya secara besar besaran. Phuuuh! globalisasi....

    ReplyDelete
  6. PakNgah,
    ala tu sket jer, sebab tak nak nyusahkan PiPi dan Geng Soljah jadi Kuli keretapi..hehehe..
    PakNgah gan Makngah kalau ada kelapangan , datanglah ke kelantan , naik keretapi.
    Rumah saya gan stesen keretapi Wakaf Bharu tu dalam 5 minit ja. Boleh saya belanja nasi ulam - budu.

    Pauh(mempelam) tu ada 4 jenis - pauh siku , pauh siku raja , pauh mas hitam dan pauh lemak.
    Yang paling manis pauh siku raja.
    Pauh dah mula menyusut sekarang , durian gan laici pula yg timbul, tapi harga masih lagi mahal.

    Bertuah budak Soljah , tiba2 jer dapat rasa sambal hitam , kami disini duk telan air liur jer.. hahaha.

    Saya dah nekad ,nak bakar belimbing guna periuk serba guna saya ,mesti tak hangit punya. Terima kasih Arisel Ba sebab bagi idea kat atas, nampak sangat saya tidak mahir di dapur hahahaa...

    Tentang PiPi,
    Bagi saya OK jer, kalu kena gan topik, nak juga dia bersembang. Jangan mudah tertipu dengan sikap pendiamnya hahaha...

    ReplyDelete
  7. Akum pak cik

    lain kali kalau kedatangan anggota anggota soljah datang tanpa beritahu terlebih dahulu, abaikan mereka tinggalkan mereka di luar. jangan beri makan, nanti tak leh tertahan amukan mereka nantik pak cik :)

    ReplyDelete
  8. Terimakasih kerana memberi kami bumbung untuk berteduh. Lantai untuk berehat. Perut kami tak sempat lapar di rumah Pokcik. Jasa pokcik, amat dihargai. Semoga pokcik dan mokcik dirahmati sokmo.

    ReplyDelete
  9. sedappp tu sambal hitam. makan dengan nasi panas je pun boleh kacip. kalau dapat sambal hitam, kacip pun boleh tolak tepi.....

    ReplyDelete
  10. sambal hitam......sambal hitam....kenapa asyik terbayang sambal yang biasa dicicah ikan bakar tu? adekah sambal itu?

    ReplyDelete
  11. hehe..pakcik, sambal hitam tuh, rase nye kat lepih je ade ek..sedapnye..:)

    ReplyDelete
  12. Sambey itam? Sedak pepalih!

    ReplyDelete