Followers

Tuesday, June 2, 2009

Sepanjang hayat 78 - Meraban 2

Bercakap fasal meraban, separuh hidup kita ini sudah meraban. Kita dirabankan oleh hal hal disekeliling kita. Cara hidup kita, cara berfikir kita, masa depan kita, kefahaman kita, politik kita, pemimpin pemimpin kita, raja raja kita dan pemerintahan kita semuanya sudah meraban.

Betapa tidak! keadaan hidup kita semakin tidak tentu hala dan semakin tidak tentu arah. Orang melayu dengan cara melayunya, kesinambungan sistem permaufakatannya kian meraban. Orang cina semakin meraban cuba hendak jadi tuan di tanahair orang, hendak menaikkan chauvinisma mereka. Hendak bawa Ching Peng balik sebagai idealisma mereka. Orang India yang diwar warkan dahulunya sebagai keling semakin tak sedar diri. Mereka menunutut macam macam dan sanggup menubuhkan persatuan persatuan haram seperti Hindraf. Mereka tidak sedar kejahatan yang mereka lakukan dan apbila pihak polis bertindak, mereka salahkan polis salahkan pemerintah. Tidakkah hal hal ini meraban namanya!

Pihak pemimpin agama juga turut menjejaskan akidah yag sedia ada. Mencadangkan pelbagai ikutan. Menyalahkan yang betul dan membetulkan yang salah.

Pemimpin pemimpin kita yang selama 50 tahun yang menjadi kaya raya secara haram, kononnya mahu bertaubat sekarang. Mahu mengajar orang jadi baik, hendak tiru ketam mengajar anak anaknya supaya berjalan betul. Pemimpin pemimpin kita tidak mengenal diri,perilaku sendiri, tidak mahu turun dari kersi kerusi ampuhnya malah terus terusan menyalahkan orang lain. Bekas bekas pemimpin juga tidak sedar diri. Akuilah hendaknya kesalahan kesalahan yang mereka lakukan dulu itu dan sepatutnya berilah peluang kepada penggantinya untuk membetulkan keadaan. Ini tidak, masih terus berkokok, masih terus hendak jadi jaguh.

Pemikiran kita sudah meraban. Ada bahasa sendiri, hendak pakai bahasa orang. Mana mana pemimpin yang ada kuasa kerja mereka pancas sana pancas sini. Sejalan pun tak seiring, serumah tak sekepala, seperutpun tak serupa.

Bukankah meraban merupakan ungkapan yang betul dan tepat untuk kita padankan kepada keadaan sekarang. Dan jika keadaan meraban ini masih berleluasa, kita bimbang apa akan jadi pada tanahair kita yang kita masih sayang ini. Kita tidak ada negeri kedua seperti cina dan keling. Kita cuma ada satu negeri yang kita ajak berkongsi dengan orang lain, maka orang yang berkongsi dengan kita itu tidak sedar diri. Mereka hendak naik kekepala. Bagi betis hendak ke peha. Kalau kita beri peha nanti anu kitapun mereka rebut juga akhirnya.

Jadi, apa kita perlu buat sekarang? Nampaknya kita juga kena meraban, kita kena buat benda benda yang tak tentu hala dan yang tak tentu arah.

Orang melayu sebenarnya ada satu pusaka iaitu melatah. Apa macam kalau kita melatah?
Ya! melatah. Mengikut adat kita, kalau orang orang tua, atuk kita nenek kita wan kita melatah sampai tak sedar diri, hingga boleh mencederakan orang. Kalau jadi kes sebab melatah, kes itu akan dianggap sebagai Null and void.

Apa macam?

16 comments:

  1. keh..keh..keh...

    memang pedas entry pakcik ni. Contohnya macam dalam buletin utama malam tadi. Isu public transport kat KL dah lama orang ramai rungutkan. Mula-mula Pak Lah turun. Nak rasa keperitan rakyat katanya. Hasil dia, hampeh! Lepas tu Najib pulak. Pun hampeh! Semalam, Nazri pulak turun. Lepas tu, ape cerita???

    Ini boleh kata meraban tak?

    ReplyDelete
  2. bila pemimpin2 semakin meraban,dah tentulah rakyat akan hidup lebih raban dengan segala macam bentuk bebanan hidup yang semakin tak tertanggungkan.
    Koi dah letih weh!

    ReplyDelete
  3. salam, kali pertama bertandang. tertarik benar dengan coretan yang ditulis. terasa seakan berbual bersua muka. merepek meraban melalut amat sinonim dengan budaya hidup kita, bak kacip dan pinang. namun seringkali masyarakat kita lupa dan alpa, setiap sesuatu kekurangan itu datangnya dari kelemahan diri kita sendiri dan seringkali juga kita seakan menidakkan realiti hidup yang saban waktu kita jalani.

    ReplyDelete
  4. Salam Pak Hashim, saya perhatikan " MERABAN" semakin dikenali ramai..Camne pun masih banyak benda2 "MERABAN" akan saya ketengahkan.. contoh nya komen terakgir saya..masih belum ada fedback.

    OKB jika di panjangkan menjadi ' ORANG KAYA BARU "
    tapi dlm dunia bloger ia menjadi :

    Orang Kaki Blog
    Orang Kena Tipu
    Orang Kantoi Bini
    Orang Kuat Bohong
    Orang Kaki Bini Banyak
    Orang Kuat BN
    Orang Kaki Kutuk
    Orang Kaki Bodek
    Orang Kaki Bontot
    Orang kaki Kelentong
    Orang Kaki Berhutang
    Orang Kasi Bogel
    Orang Kuat Bohong

    ada bermacam-macam lagi..yang yal larat nak sebut...

    ReplyDelete
  5. Bobo, salam,...

    Sebahagian besar hidup kita ini penuh dgn meraban. Orang besar, orang kecik, orang cerdik, orang bodoh,orang alim, orang bebal, orang kaya orang miskin, Raja, Pemimpin, orang berilmu orang jahil. Semuanya sudah masuk dlm kategori meraban. Kita ni pun dah meraban....jauh meraban.

    ReplyDelete
  6. hai, salam...

    Aok hai, lebih baik jgn meraban. Jangan ikut sngt
    orang meraban, macam bobo, macam mdsuak dan macam pakcik ni. Kalau dah melampau raban gila jadinya, ha ha ha...

    ReplyDelete
  7. Fadh, salam...

    Selamat datang Fadh, kita borak borak meraban. Meraban ni tiada penghujungnya. Selagi kita boleh menulis,berkomunikasi, berceloteh, berfikir dan mengeluarkan ide dan sebagainya, selagi itulah kita meraban. Kita meraban ke arah positif. Jgn sampai melatah...

    ReplyDelete
  8. mohdsuak,salam....

    OKB dan OKU kalau dihimpunkan, ia boleh jadi sebuah kamus lengkap. Kamus meraban namanya.Usaha ke arah ini ikut abjad letih kita. Keputusan dpd usaha ini ia akan jadi bukan lain dari Orang Kaki Meraban, ha ha ha...

    Saya kurang pasti dgn maksud mdsuak, hendak kemana kita sebenarnya, hendak meraban sampai kemana? sebab meraban ini tidak ada tahap. Habis, buat kata org Tg.Besar/Kemahang "Terpukeng" kita, ha ha ha...

    ReplyDelete
  9. Pak Hashim, salam
    Meraban ada dah banyak jenis sekarang. Ada meraban disebabkan penyakit, ada meraban yang saja di buat buat. Tapi ada orang meraban yang tak mengaku meraban. Rasa-rasa nya dulu-dulu kurang orang yang meraban kalau adapun kita kenal.

    ReplyDelete
  10. wah. first time kat sini. baguslah ..tapi memang betul pun apa yang diperkatakan oleh pakcik.

    ReplyDelete
  11. Salam Pakngah,
    Saya pun hampir - hampir meraban ni,
    nasib baik logik akal saya lebih tinggi dari emosi dan Iman pun ada juga sket2.. hehehe..
    Hah minggu depan saya buka satu entri tajuk : Meraban !
    amacam ?

    Sepertimana yg saya bagi tau, tudung tuk Makngah tu sekadar nak tutup (cover) kelewatan , kelambatan dan penangguhan saya dalam menghantar gambar2 di rumah PakNgah dulu.
    Itu jer...Tak perlu dibalas apa2...

    ReplyDelete
  12. endiem, salam...
    Jadi, kita kena berhati hati dgn org meraban. Yang buat meraban tu bahaya. Entahkan kerana nak cari makan,entahkan kerana kena upah, kita tak tahu. Kenalah berhati hati.

    Di zaman meraban ni apapun boleh berlaku!!!...

    ReplyDelete
  13. MieMoe, salam...

    Terima kasih kerana bertandang ke laman pakcik, boleh kita borak borak meraban, ha ha ha..

    Saya belum lagi siapkan entri terbaru, sedang fikir fikir...

    ReplyDelete
  14. Ida, salam,

    Pakngah dan makngah mengucapkan t.kasih sekalilagi diatas segala galanya. Nantilah kami akan buat kejutan!!

    Buka entri baru? Bagus, P,ngah akan masuk bila rasa sesuai. Malas nak ganggu deme org mude mude, ha ha ha...

    ReplyDelete
  15. Hai Pak Hashim sempena musim cuti sekolah ni ada yang buat kenduri sakan, kompang, gendang, ketawak, berbunyi sana sini, yang nak bergaya lagi panggil Band rock, gempar seluruh kampung..apa kata gunakan entri " LATAH " atau pun " Aku terima Nikah " atau Aku terrrterima nikah " cuba perhatikan ada perbezaan di situ ! " Terima" dan Ter...Terima " ..

    ReplyDelete
  16. MdSuak, salam...

    Cuti Sekolah ini, orang berdahulu cepat nak buat keduri. Kenduri kahwin, terima menantu. Dek banyaknya, tak cukup hari sabtu dan hari minggu, maka berlapis lapislah jadinya. Klo kita berkereta dari Raub ke Lipis, masuk ke Budu lalu ke J,tut. Lepas tu balik ikut Tembeling,Mela, Kerambit bandar Lipis terus ke Relong hingga ke Pdg.Tengku. Sepanjang jalan tu kita lihat bunga manggar, tanda ada kenduri kahwinlah tu.

    Jangan sampai terlatah,melatah, tersinggah ke salah rumah baru dia, ha ha ha.

    Masa akad, mesti kena betul 100 persen punye. Ta ade ampun maaf. Salah, ulang. Salah, ulang hingga lenjan, hilir peluh diketiak. Terrrterima nikahnya untuk orang gagak sahaja. Dalam kes ini jemaah wali hakim kena bersidang round table, utk buat pengesahan, sebab perbezaan amat ketara. Saya tak boleh buat andaian, no compromy.

    LATAH milik orang melayu diseluruh Archeplago.
    Tak boleh tergeletek. Asa tergeletek latah, asa tergeletek latah." Eh palat aok, butir aok", Bila tenang orang yang latah akan merasa letih. Lalu katanya "Eh! melampau deme buat kah begitu" Kesian!!!.

    ReplyDelete