Followers

Friday, June 5, 2009

Sepanjang hayat 79 - Melatah.

Selepas meraban kita beralih pula kepada melatah. Saya tidak buat kajian tentang latah sekadar pengalaman dari apa yang saya tahu, saya nampak dan saya saksikan. Itu saja.
Dari satu pembacaan entah di mana dan dari majalah apa, saya tak ingat, bahawa latah adalah milik orang di Malay Archipelago termasuk Filippina, Kemboja dan Pattani. Latah mengikut Kamus Dewan ialah sejenis penyakit - bercakap meraban ( termasuk mencarut, maki hamun dan sebagainya) tidak sedarkan diri kerana terperanjat. Latah bukan disengajakan. Melatah biasanya berlaku pada orang perempuan kebanyakan separuh baya keatas. Secara umum latah tidak terhad kepada orang perempuan tua sahaja.

Saya tak suka layan orang latah, sebab wan (nenek) saya latah. Bila dia latah dia meraban teruk sangat, sampai berpeluh peluh dan taksedar kain baju. Bila dia sudah tenang, orang pun tak usik dia lagi, kelihatan dia letih dan mukanya jadi pucat. Kesian dia..

Ada satu cerita, seorang perempuan separuh baya, berjalan di tepi belukar, terserempak dengan harimau. Kedua dua mereka sama sama terkejut:

Harimau: Wawwww
Perempuan:Wawww
Harimau akan tangan nak mencakar
Perempuan angkat tangan nak mencakar (kebetulan ada parang pd tangannya)
Harimau: ngaauummm
Perempuan:ngaauummm
Mereka berdua salin berkeras dan sama sama tak mengalah. Apa sahaja dilakunkan oleh harimau, perempuan itu lakunkan. Akhirnya harimau lari, perempuan itu pengsan.

Sekarang di Negara kita semua orang tak kira tua, muda, pangkat besar pangkat kecil, tuan besar atau kuli, pemimpin bukan pemimpin politikus dan sebagainya adalah pelatah belaka. Dalam politik, pentadbiran dan kehakiman sudah ada unsur unsur latah. Mereka melatah.

Oleh kerana latah satu penyakit, maka tidak ada hukuman yang boleh dikenakan kepada pelatah, melainkan Null & void.


15 comments:

  1. Salam .. Pak Hashim.
    Koi rase melatah ni pada mulanya saja di buat2, dan lama lama dah jadi tabiat. Ianya bukan penyakit. Kalu dulu2 yang melatah tu orang tua2 tapi le ni dah ada orang muda .. contohnya beberapa orang artis ada yang belajar melatah..Cuba kita tenggok budak budak remaja uyang cuba belajar melatah.. seperti ...ooo pocot!! atau oh mak kau..

    ReplyDelete
  2. Arwah mak mertua saya seorang pelatah.1 hari tu saya ikut dia ke pasar pudu,mmg hari2 dia ke situ.Dia ambik seikat kacang panjang dan tanya budak laki tu "ha..berapa ni"?sebabkan diorang dah saling kenal, budak tu jerkah dia,"ambik je la".mungkin kerana terperanjat,dia terlatah sambil mengambil kacang tu dan kepitkan di celah ketiak.budak tu nyakat lagi dan bagi seikat lagi dan kata "ha..ambik semua2"..apalagi dia pun ambik dan kepit di bawah ketiak satu lagi dan terus lari memecut dan tinggalkan saya kat situ.kelakar sangat,saya gelak je la...tapi kesian bila tgk arwah patah balik ke belakang dalam keadaan tercungap2.Jgnlah kacau org2 tua..melatah ni memang penat!

    ReplyDelete
  3. Arwah wan saya juga kaki latah...benar amat kasihan melihat dia kelelahan...kalau itu memang penyakit latah tapi kini timbul pula penyakit latah yang sengaja dibuat-buat.

    ReplyDelete
  4. Salam Pakngah,
    saya tak tahu macamana orang2 dulu boleh menari , bersilat ketika melatah, sebab saya tidak dibesarkan bersama - sama golongan itu.

    cuma saya pernah lihat , ibu muda melatah dengan keluarkan perkataan mencarut , 3 saat kemudian , anaknya yg baru boleh bercakap terus ulang dan ulang perkataan mncarut itu...
    salah seorang rakan sekerja saya ,lelaki walaupun pendiam , tapi bila melatah , mencarut juga dia hahaha...
    hairan ya.. mengapa perkataan mencarut jer.. yg keluar semasa melatah ?

    kan lebih baik, jika kita terjatuh atau terkejut terus jer beristighfar ...
    pesanan ini untuk mereka yang baru nak belajar melatah :P

    ReplyDelete
  5. endiem, salam...

    Saya rasapun macam itu juga. Mula buat buat, lama lama jadi tabiaat.

    Namun kita kategorikan latah ni ke beberapa bhgin.
    1. Tabiaat melatah menular disekitar org melayu di Nusantara ( boleh dikira penyakit)
    2. Sengaja dan macam nak belajar melatah, brgkali ada glamor utk mengurat utk cuit capit.
    3. Untuk mengubah persepsi keadaan - ini digunakan oleh orang politik , pemimpin dsbnya.

    ReplyDelete
  6. hai,

    Jadi, hai maklum sangat dgn org melatah. Nampak real ke atau macammana. Pada p,cik itu real bukan buat buat. Sekiranya berlaku sesuatu yg tidak diduga, itu adalah "gone case".

    Yg buat buat tu, tak natureral, tidak genuine.
    Nampak sangat mengada-ngada.

    ReplyDelete
  7. pakcik, kelaka betul yang melatah jumpe rimau tu. HAHAHAHA. tapi org muda sekarang kalu melatah mesti klua mencarut. plg koman pon "oh mak kau". hai... dunia..dunia..

    ReplyDelete
  8. Fadh, salam...

    Kalau betul betul latah, sampai keluar peluh dan yg genuine punye, janganlah diapi apikan, boleh sampai tak sedar kain baju, boleh bunuh orang, macam nightmare pula.

    Tapi yg baru timbul ni, masih amature, silap silap boleh kena penampar, ha ha ha...

    ReplyDelete
  9. Ida, salam...

    Melatah ni mengikut suasana. Klu suasana menari, pelatah akan menari, klu suasana bersilat, pelatah boleh bersilat. Orang latah klu tidak dilayan atau diapi apikan, tempoh latahnya tidak lama. Oleh itu jgn layan & jgn apikan org latah.

    Org mudah terkejut boleh jadi melatah. Darah gemuruh ( penyakit ).

    Mengapa org melatah dan yg dilatahkan itu ialah carutan (benda dlm kain). Benda dalam kain itu adalah benda yg paling hampir dengan kita.

    Ya, betul, mengapa tak latah dgn menyebut "Allah" "Muhammad" "Astaghafirrullah". Sebab mereka belum tahun "Allah dan Muhammad" adalah lagi hampir dgn kita berbanding bende anu tu.
    ha ha ha...

    ReplyDelete
  10. bobo, salam...

    Cerita org melatah atau bukan, masih banyak dikalangan orang melayu. Cerita cerita ini adalah dongeng tetapi ada motif dan mesej. Cerita cerita ini akan semakin hapus jika tidak dikumpulkan.

    Cerita cerita ini adalah penglipurlara dan di royat oleh sang nenek semasa menidurkan si cucu.
    Elok bobo kumpulkan, ha ha ha...

    ReplyDelete
  11. SALAM TAKRUF...SAYA PUN MELATAH GAK WALAU PUN UMO MASIH LAGI KATEGORI REMAJA EMAS...TP SAYA TAK MENCARUT...SAYA TAK SUKA MENCARUT...TP BILA LATAH PERKATAAN YG KUAR DARI MULUT ADA LA APA YG TERLINTAS DIPIKIRAN SEMASA SAYA TERKEJUT TU...SAYA PALING RISAU KALAU SAYA TERKEJUT WAKTU SAYA SEDANG MENGATA KAT ORG DEPAN SAYA KETIKA ITU...KANTOI...

    ReplyDelete
  12. arwah moyang saya dulu melatah juga. kesian saya tengok orang buat main ke dia.

    ReplyDelete
  13. suhaila-ab,salam...

    Kalau kamu sudah melatah diusia muda, pastinya kalau bukan pewaris adalh mudah terkejut. Ini kena jampi, kena kebas dgn kain hitam, ha ha ha ha
    Pakcik ni main main aje. Jadi, kena kuatkan semangat, yakin diri...

    ReplyDelete
  14. Emblem of Purity, salam...

    Wan saya juga terror melatah, saya tak suka sakat dia. Jadi kamupun tahu tentang org melatah, Jadi, jgn sakat org latah. Kesian dia...

    ReplyDelete
  15. Salam... Sega dekat dihati saya... Saya mengajar di SK Sega dari tahun 1990 sehingga 1995. Layanan baik seolah-olah saya orang Sega tak akan saya lupakan. Malah saat ketika berada disana adalah saat yang terbaik buat saya...
    Dari Nor Azman B. Mohammed

    ReplyDelete