Followers

Sunday, June 7, 2009

Sepanjang hayat 80 - Hilang Punca.

Hilang Punca, memimjam tajuk ini dari blog anak saya Firdaus Abdillah Hamzah, yang kini nampaknya sangat popular dikalangan kawan kawannya. Saya fikir Hilang Punca agak senonim dengan meraban dan melatah.

Orang orang yang meraban dan melatah adalah orang orang yang hilang punca.

Hilang punca adalah kesan buruk dari kedua dua makna tersebut, meraban dan melatah lalu hilang punca.

13 comments:

  1. hahahaaa...
    tak balik kampung la nampaknya si pipi tu...
    merajuk !

    ReplyDelete
  2. Salam buat Pak Hashim sekeluarga, tkasih datas fedback Pak Hashim dan email.." Hilang punca " atau pun tak tau apa nak buat,hilang idear tak tau apa nak tulis.. so saya cadangkan perkataan " Meraban " di tukar kepada " Melalut tak tentu pasal" atau pun "Merapu" salah satu perkataan seerti, saya faham Pak Hashim mungkin "Beserabut" memikirkan apa kah ider yang patut di ketengahkan,tulis apa saja sebab saya lihat ramai yang meminati konsep "Meraban" yang pernah saya ketegahkan..saya cadangkan agar di tukar ke topik " SENDAWA " memang kelakar, kalau "sendawa" bau durian memang memgharu birukan, tapi jangan "Sendawa" bau Petai, Gering atau Kerdas pasti ada tak berapa nak dekat...so Pak Hashim teruskan dengan topik ini..pasti ketawa gila >>>??

    ReplyDelete
  3. Salam

    haha... gelak khas utk pipi

    ReplyDelete
  4. hilang punca seakan mati akal,tak tau dah ujung pangkalnya...nanor...macam anak ayam kehilangan ibunya.macam bini, mati laki...tak tau nak buat mende!sesekali mungkin berlaku juga meraban,melatah dan hilang punca...jangan sewel terus jadilah..hahaha...

    ReplyDelete
  5. hilang punca bolehlah juga disamakan dengan"kusut"
    atau cakap orang belah pekan " bojot". Contohnya bila kita mengikat tali gasing untuk memusingkan gasing itu, tetapi apabila dilemparkan gasing tersebut ianya tidak menjadi, tak berpusing.. itulah dia nama bojot.

    ReplyDelete
  6. Ida,
    ebandegrees,
    hajaribrohim, salam semuanya...

    Hilang Punca itu memang sesuai dgn wataknya. Biarkan dia.

    Sekiranya dia hendak jadi org perjuangan, dia tentu tidak mengenal titik dan noktah.

    ReplyDelete
  7. endiem, salam...

    Orang sini kalau tali gasingnya hilang punca kerana tidak kemas, disebut bocus atau bolos, hahahaha...

    ReplyDelete
  8. MdSuak, salam...

    Sila ikut entri saya yg ke 81

    ReplyDelete
  9. dear hashim zabidi;

    wah.kalau macamtu, pipi kena jadi org yg kental lah!hehe :)

    ReplyDelete
  10. dear pakcik hashim zabidi,
    saya gemar betul baca tulisan pakcik anak beranak!
    terima kasih kerana menggembirakan hati saya!!
    :)

    ReplyDelete