Followers

Monday, November 23, 2009

Sepanjang hayat 111 - Bercinta dalam hujan - 2

Mencabut ubi kayu.
Mat Jan menyembat kain cukin pada ampaian lalu membelitnya ke pinggang. Kain pelekat yang dipakai tadi dilempar lalu menyerungkup kepala Teh. Teh terjerit dan cepat-cepat mengebarnya. Marah dalam suka.

"eh! aok ni, tengik baunya," sambil kik kik kik hendak mencubit peha lakinya itu.

Mat Jan cepat-cepat meluru ke tanah membelah hujan yang masih renyai, terus ke kebun ubi kayu yang ditanamnya kurang dari duapuluh perdu itu. Tanpa salam pada Illias, tanpa menyeru Pengasih penyanyang, dua perdu dirembat tak patut. Ada kurang lebih tiga kilo, andainya dalam hati. Puas anak bini kas makan malam ini.

Ubi kayu rebus.
Teh @ Uteh @ Putih siap merebus ubi. Dihidangnya dalam pinggan leper. Berkenjut asapnya berputar-putar lalu hilang. Anak-anak mereka berkeliling menghadap ubi rebus yang masih panas. Debak, jantan sulung mereka dah bersila panggung. Nik, anak betina mereka yang renek berlari terlompat-lompat mengambil sudu. Si Lat yang kelat sikit kulitnya merengik-rengik, "ayoh, ayoh nok, ayok nok...".

" panes lagi wok. nanti dulu sayang, panes lagi tu", pujuk Teh pada anak-anaknya yang mengecor air lior menengok ubi yang berkenjut berjulur putih dalam pinggan.

"Laah! ayohnya, lenyet-lenyetlah ubi tu bior deras sejuk. budok-budok tu dah endok amat tu".

"ubi kayu rebus rejeki kita malam ni ya Teh".

Bercinta lagi.
Belum pukul sepuluh malam, Mat Jan menepuk-nepuk perutnya. Macam berjanji dengan Teh, bila Teh juga mengusap-ngusap perutnya yang boyot.

"matnya weh! aok?", tegur Mat Jan pada bininya.

"entahlah weh! lain macam je perut keh ni, kembung ..."

"itulah kas bercinta ni",

"dah tu...!"

"bercinta nok turun ke tanoh, sejuk-sejuk gini, amboi!", sambil menepuk-nepuk perut bininya.

"nok melepaspun bercinta", songeh Teh sambil memerhati ke bawah dapur.

"tempurung ada tu..."





17 comments:

  1. Salam pak hashim..bebudak pun kembung jugak.. kah kah kah.

    ReplyDelete
  2. salam pak ngah,

    hai bercinta ajer nie. hehehe

    ReplyDelete
  3. sALAM pAK hASHIM..Memang banyak kegunaan tempurung ni..

    ReplyDelete
  4. Pak..Jamban terbang popular ujan2 ni..dulu-dulu laa..

    ReplyDelete
  5. Salam Pakngah,
    tahun ini , ubi kayu belakang rumah tak menjadi ,jadi nak kena keluar ,redah hujan cari di tepi jalan kikikii banyak orang jual sekarang ni.
    Lebih - lebih lagi putu halba...
    nanti saya cuba letak gambar dalam blog saya...

    biar betul , tempurung tu untuk tujuan ehem ehem ,
    mengapa saya tak pernah terfikir nak buat gitu dulu - dulu, oh mungkin zaman saya dah canggih sket, ada beg plastik hahahahaaaa....

    ReplyDelete
  6. endiem salam,
    apa tak kembung bergasak ubi kayu,he he he

    ReplyDelete
  7. Fadh, salam...
    ujan tak celek mata, nok buat gone lagi. bercinta ajelah...

    ReplyDelete
  8. tempurung? hahahah
    tempurung terbang .....

    ReplyDelete
  9. salam relevan,
    ha ha ha banyok gunanye weh, pelbagai guna.

    ReplyDelete
  10. Pengembara, salam...
    ha ha ha jamban jaman silam. kalau cerita ke bebudak tebeghok deme...

    ReplyDelete
  11. Ida salam,
    sedap ke putu halba, tak sakit perut ke kalu makan?. bak sikiiit...

    ReplyDelete
  12. Iya mokde, tempurung terbang. kalau ada jangan buang ya mokde, besor gunanye, he he he...

    ReplyDelete
  13. hahaha...tempurung terbang..banyak nostalgianya...saya penah baca satu novel yang selitkan kisah jamban berputar!!
    arwah mak mertua saya penah bercerita masa zaman jepun deme makan ubi kayu je...saya tanyakan dia tak kembung ke org dulu2??dia kata entah, x de pulok kembung zaman tu...perut zaman ni je mengada2!!

    ReplyDelete
  14. cinta musim pejor...ralit dengan cerita-cerita begini...lebih saya suka dari Nur Kasih..ahak..ahak..la ni tak ada dah kut tempurung terbang..

    ReplyDelete
  15. salam hai,
    Aok dengor cita aje. kawan ni jaman jepun dah ada. besa amat makan ubikayu, keledek, kemili, jagung berandam dengan beras. idup sampai sekarang.

    Jaman itulah sistem jamban terbang, ha ha ha...

    ReplyDelete
  16. salam ubi,
    detik seram dijaman silam
    terutama waktu malam
    rik-rik hujan tak celik mata,
    sejuk tak dapat cerita
    sakit perut tengah malam
    habis mentera habis salam
    akhirnya cari tempurung kelapa.

    ReplyDelete