Followers

Wednesday, April 14, 2010

Sepanjang hayat 143 - Mat Jan diantara Pakwe vs Pakngah Pt2.

Pakwe dan Pakngah, dua-dua bapak saudara aku, bisik Mat Jan dalam hati. Nak aku lawan kang, dua-dua bapak saudara. Satu belah ayah, satu lagi belah mak. Pulaknya kedua-dua itu bersepupu. Mereka orang tua. Dua-dua berduit. Dua-dua bijak. Tapi kedua-duanya tak memihak langsung ke aku. Pening kepala, aduh!

Sampai dirumah Mat Jan main lancar saja basikal cabuknya bawah rumah. Bergeredam bunyinya terlanggar tong kosong.

Dianjung Mat Jan tersandar atas kerusi rotan menyedut rokok cap bola dalam-dalam. Asapnya berkepul berpuing-puing atas kepalanya macam malas nak pergi. Angin langsung tak bertiup. Kepalanya masih lagi berdenyut-denyut. Wajah Pakwe dengan wajah Pakngah bergilir ganti bermain dalam otaknya.

Teh yang terkejut bunyi tong bawah rumah tadi, mengintai-intai siapa pulak yang buat hal.

“Matnya aok muram je? Mana mende yang keh suruh beli tadi,”

“Ini seme Pakwe punya fasal. Sampai terlupa keh mende aok pesan tu.”

“Ini mesti bertengkor dengan Pakwe ni”
“Iyalah, Pakwe tu teruk sangat. Dia buat kita macam budak-budak. Baik Pakngah baik Pakwe sama aje. Benci aku!

“Yang keh tau, Pakngah, Pakwe tuh, seme baik belaka dengan kita. Bila mereka datang tak pernah maroh-maroh. Bagi duit lagi ada,” jawab Teh.

Apa yang mereka, Pakwe dan Pakngah salu cakap, beri ingat supaya jaga anak laki dengan baik. Buat kerja, jangan buang masa tak tentu arah. Buat usaha kecil-kecil tanam lada, serai, kesum, kunyit, kacang botol dan lain-lain. Sekurang-kurangnya lepas buat makan sendiri. Kalau ada lebih, jual. Kumpul duit, simpan untuk masa depan. Kabor ke Mat tu, suruh jaga kebun baik-baik, tebas sikit-sikit. Jangan duk melalak je. Sekejap kesana kejap kesitu. Pantang dengar orang kempen, pegi. Teh pulak menyembat cakap-cakap Pakwe dan Pakngah.

“Aok pulak nak bersarah kat keh. Keh ni seme tak kena, seme salah. Macam nih bior keh lari ajelah...”

“Nak lari! Nok tinggal ke kome nih. Sanggup aok tengok biji mata bebudok tu kebulur. Hah nih! hok dalam perut keh ni, tak sian aok.”

Terkebil-kebil biji mata Mat Jan memandang perut bininya macam bergerak gerak gayanya.

6 comments: