Followers

Wednesday, October 6, 2010

Sepanjang hayat 165 - Mat Jan pelik...

Pakwe Bogong, tiap-tiap malam suruh cucunya yang dah setahun menunggu masih belum dapat masuk mana-mana institusi pengajian tinggi, buka internet. Blog Kampung Syakirim – Kini dan Silam, katanya.

Bila terpampang wajah-wajah Rashid Maidin, Abdullah CD, Mat Amin, Abu Samah Kassim, Kamaruzzaman, Pak Sako, Ahmad Boestamam dan lain-lainnya, hatinya menjadi kembang dan seronok. Kotak fikirnya tiba-tiba melayang ke era itu – ke era perjuangan menentang penjajahan kolonial British. Dalam kata lain, ibarat orang menkaji, apabila lama tak bermuzakarah dengan kawan-kawan seperguruan, jiwanya jadi lemah dan layu. Dan apabila berjumpa dan berbual tentang kajian itu, seluruh tubuhnya gementar, mendadak darahnya menyirap menelusuri tubuhnya, lalu menjadi gagah, segar dan sihat walaafiat.

Begitulah Pakwe Bogong mengimbas kembai detik-detik perjuangannya yang semakin disisih orang dan menganggapnya satu perjuangn sia-sia.

Kenangan Pakwe Bogong pada kawan-kawan seperjuangannya terpantul melalui internet. Hanya melalui blog bantuan cucunya dia dapat bertemu semula dengan kawan-kawan seperjuangan. Media tanpa sempadan ini sekurang-kurangnya telah mencelikkan orang yang buta sejarah, katanya dalam hati.

Mat Jan pelik juga dengan pendirian bapa saudaranya itu. Pakwe sering bercakap mengenai perjuangan. Seorang pejuang mesti telus, jujur dan ikhlas dan tidak bersifat mementingkan diri. Justeru Pakwe tidak masuk mana-mana parti. Namun dia baik dengan semua orang parti baik parti pemerintah mahupun parti pembangkang. Dengan YB pun dia rapat. Semua program rakyat di kampungnya dia ikut serta.

“Masuk jadi ahlilah Pakwe, boleh pegang cawangan,” anjur Mat Jan dan kawan-kawannya.

“Bukan prinsip aku,” jawabnya ringkas.

“Pakwe ada wawasan, ada tiori, banyak idea dan pandai bercakap.” Tingkah Mat Joker.

“Boleh naik pentas,” tambah Mat Senyum.

“Dan boleh berpura-pura…,” sambung Pakwe sambil tersenyum lebar.

“Susahlah kalau begitu,” Mat Joker mengulas, “kita perlukan orang macam Pakwe nih untuk membimbing anak bangsa dan Negara. Bangsa kita melayu nih dah bercelaru Pakwe. Perkasa yang berniat baikpun hendak dipertikaikan.”

“Menda dah punah,” jawab Pakwe. “Ibarat air sungai yang keruh itu, kalaulah dari hulu mula keruh, sampai kehilirpun tetap keruh juga.”

No comments: