Followers

Saturday, January 29, 2011

Sepanjang hayat 172 - INTERLOK

Niat dihati, dah malas nak campur urusan dunia hari ini.

Tersedar dari rasa malas-malas tadi, disedarkan oleh INTERLOK yang menjadi kegelisahan rakyat minoriti Negara ini iaitu bangsa pendatang yang tidak dijemput bernama Keling. Bangsa yang tidak berpaut pada bumi yang dipijak dan tidak berteduh dibawah langit yang dijunjung telah berjaya meraih simpati seorang ‘menteri’ supaya hasrat mereka terkabul. Mereka telah dapat mengalahkan suara penduduk asal negara ini yang bilangananya jauh lebih besar yang bernama ‘Melayu’ hanya pada satu perkataan ‘pariah’.

Malang sungguh nasib orang melayu yang dipimpin oleh orang melayu yang diangkat sebagai jaguh bukan sahaja untuk membela orang melayu tetapi Agama Islam dan Tanahairnya sekali, telah hilang wibawa kerana kaum yang kecil itu meminta supaya Novel Interlok dipinda. Lalu menteri itu bersetuju.

Saya sebagai orang melayu, tidak sanggup menerima keadaan dan hakikat itu buat selama-lamanya.

11 comments:

  1. Pak...saya dh membaca novel Interlok sejak di bangku sekolah rendah lagi..tahun 70-an.. Tak kecoh pn pasal pariah...Baru skrg timbul isu ini.. Mengapa? Adakah Melayu mudah mengalah? Atau org sebelah semakin 'besar'?

    ReplyDelete
  2. ini baru 'test market'.
    mungkin akan byk lagi permintaan karut marut akan menyusul.
    pak menteri juga akan angguk tanpa geleng-geleng

    ReplyDelete
  3. Pengembara Silam, salam

    Pariah nih banyak sangat diberi muka. Macam beri betis nakkan peha. Lepas peha nak apa lagi? Kita jangan mengalah dengan bangsa nih...

    ReplyDelete
  4. ben, salam,

    Dia punya 'test market' dah menjadi, Menteri Pelajaran dah angguk-angguk, bukan geleng-geleng.

    Kemungkinan banyak lagi yg karut marut akan menyusul. Kita kena lawan...

    ReplyDelete
  5. salam ziarah

    Apa yang pakcik cakap memang ada kebenarannya.Sejak diujudkan 1 Malaysia, bermacam hal yg timbul, benda kecik cam sebutan yang selalu kita ejek-ejek rakankaum tu disekolah, dah jadi isu negara plak. kononnya nak menjaga hati kaum 1 Malaysia. Bagi makcik itu hal remeh temeh.

    ReplyDelete
  6. sian kepada pengarang.. tu nak kira macam mana?

    ReplyDelete
  7. sebenarnya kasta tu masih wujud di kalangan mereka di malaysia sehingga hari ini. Pengalaman saya masa jadi cikgu dulu pernah mengajar anak-anak orang India (bapanya pegawai estet) yang tak mahu bersekolah di estet. Kononnya sekolah tu tak sesuai dengan kasta mereka yang lebih tinggi..
    Satu lagi contoh, terdapat kuil-kuil hindu yang tak boleh dimasuki oleh sesetengah penganut hindu. contohnya di Mentakab.

    ReplyDelete
  8. minta maaf mencelah, saya telah membaca novel tersebut, dan saya bersetuju dengan satu penyataan yang menyatakan bahawa "ia akan dipandang sebagai racist jika dilihat dari sudut itu"...

    saya sendiri tidak mengakui bahawa bangsa kita perlu dipandang hebat, malah saya sendiri memikirkan soal kemanusiaan sesama kita bahawa kita semua diciptakan dari tanah. sama sahaja.

    cuma saya mengharapkan sesuatu agar bahawa kita sendiri sebenarnya mempunyai pengetahuan mengenai kebudayaan atau cara hidup orang lain, cuma kita masih belum mahu menghormati sesama kita, atau kita masih dibelenggu sifat etnosentrisme..bukan hanya kita tetapi semuanya.

    saya cuma berharap agar keadaan harmoni seperti kegemilangan tamadun Madinah mampu dibina semula..-sekadar pandangan..

    ReplyDelete
  9. sebagaimana kamu hidup semacam itulah kematian akan datang...paria!!

    ReplyDelete
  10. padahal orang yg menentang belum membaca novel tuh sehingga habis pun,,novel tuh kan sebenarnya mengangkat orang India, orang India diberikan jawatan yang tinggi kan..
    haha penentangan samberono,,politikus semata

    ReplyDelete