Followers

Sunday, April 19, 2009

Sepanjang hayat 62 - DPMP Kaw.Lipis.

Saya terpanggil semula atau terpanggil lagi untuk menyelaras supaya DPMP Kawasan Lipis diberi struktur baru. Beberapa hari yg lalu Timbalan II DPMP Negeri Dato'Hj.Zainuddin Jumaat menghubungi saya melalui talipon agar satu perjumpaan kecil dapat diadakan.

Justeru saya menghubungi Setiausaha Kaw.Lipis memanjangkan permintaan Tim.II DPMP Negeri itu agar satu perjumpaan kecil diadakan pd jam 3.00 ptg Ahad 19 Apr.2009 di Lobi Hotel Lipis Centrepoint. Mula mula SU itu bersetuju tetapi disaat saat akhir, menghantar SMS mengatakan tidak dapat hadir kerana ada hal.

Semalam ahad 19 Apr.09 Tim.II DPMP Negeri - Dato'Hj.Zainuddin betul betul sudah datang. Kami menunggu di lobi Hotel Centrepoint Lipis kalau kalau ada seorang berdua ahli ahli DPMP Kaw.Lipis yang datang. Namun lewat jam 4.00 ptg. bayang rena pun tak nampak. Kami pun belah.

Saya tidak mengerti mengapa DPMP Kawasan seperti Lipis tidak aktif sedangkan ahli minima kawasan mengikut Undang Undang Tubuh hanyalah 15 orang. Jikalah sebuah NGO yang ramai ahli hanya 15 orang tidak boleh bergerak, saya rasa ini adalah satu pembaziran yg amat sangat, sedangkan Ketua I adalah seorang yg sangat berpengaruh dan bergelar Dato' pula. Amatlah malangnya jika NGO sebesar DPMP Kaw. Lipis yg ahli minimanya sekadar 15 orang tidak boleh diterajui dengan sempurna.

Saya mula mula bersetuju melibatkan diri untuk meng-struktur semula DPMP Kawa. ini tetapi apabila menyemak semula Undang Undang Tubuhnya, maka Setiausaha I DPMP Negeri hendaklah memberi lampu hijau yang besar, jelas lagi terang, mengenai Seksyen 13 Penubuhan dan Pembubaran DPMP Kawasan (1) & (2) (a) & (b) .

Selagi SU Negeri tidak menyalakan lampu hijaunya selagi itulah saya akan tidak berbuat apa apa. Takut dikata orang "Tak ada kerja cari kerja" atau "Lebih sudu dari bubur"
Wassalam...

13 comments:

  1. Salam pakcik,
    Sedihnya!....DPMP(Dewan Persuratan Melayu Pahang)dekat je dengan DPMM(Dewan Perniagaan Melayu Malaysia)betulkan saya kalau saya salah.Nama DPMP tu buat orang rasa takut,dan agak mengelirukan.mungkin ramai orang pun tak tau apa aktivitinya.Jika ianya diwar warkan kepada seluruh rakyat Pahang melalui radio Pahang tentang peranannya,dan memberi pemahaman kepada mereka,saya rasa tentu dapat menarik perhatian orangramai yang berkebolehan dan berbakat..

    ReplyDelete
  2. Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) telah wujud sejak 17 Mei 1957. Saya tidak aktif sebagai ahli DPMP sejak 1993 kerana wujud unsur-unsur yang bercanggah dengan aspirasi saya.

    ReplyDelete
  3. Bong, KKLW tu kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

    ReplyDelete
  4. Salam Sejestra Pak Hashim..

    Melalui berita si bawah nampak gayanya Lipis semakin hebat ?????

    KUALA LIPIS: Akibat panik dan trauma selepas disamun, seorang peniaga warung tersalah memberi alamat menyebabkan sepasukan anggota polis mengambil masa tiga jam mencari rumahnya, di Kampung Beletek Baru, Padang Tengku, dekat sini, pagi kelmarin.

    Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 pagi itu, mangsa berusia 50 tahun bersama lapan ahli keluarga termasuk menantunya yang sedang tidur dikejutkan dengan kehadiran empat penyamun dipercayai warga Indonesia.

    Tiga daripada penyamun itu yang menutup muka dengan kain dan bersenjatakan pisau pemotong ikan mengacu kepala mangsa sebelum mengikat menggunakan tali.

    Difahamkan, mangsa mengambil masa 40 minit untuk melepaskan diri sebelum menghubungi talian 999 meminta bantuan dan memberitahu lokasi kejadian di Kampung Keledek, sedangkan alamat sebenarnya di Kampung Beletek menyebabkan sepasukan anggota polis keliru ketika mencari rumahnya.

    Polis terpaksa menghubungi talian 999 bagi mendapatkan teknik pengimbasan semula nombor telefon sebelum mendapat tahu lokasi kejadian sebenar.

    Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan, berkata jika mangsa tidak panik ketika memberitahu alamat, polis mungkin akan tiba awal di lokasi kejadian.

    Menurutnya, mangsa bersama lapan ahli keluarganya termasuk menantu tidak diapa-apakan empat penyamun terbabit. Bagaimanapun, suspek melarikan wang tunai RM1,200, barang kemas RM3,500, sembilan telefon bimbit, komputer riba dan kamera digital.

    Katanya, siasatan awal mendapati, empat penyamun terbabit masuk ke dalam rumah mangsa melalui tingkap belakang selepas memotong besi tingkap berkenaan.

    Abdul Razak berkata, susulan kejadian itu, polis menahan 20 pendatang tanpa izin warga Indonesia kerana tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah.

    ReplyDelete
  5. Pak Hashim, Kat Tempoyang tu kan ada beberapa orang kontrektor yang menjadi ahli DPMP tak kan Pak Hashim tak kenal ? Wakil rakyat sendiri, kontrektor Haji zul, itu semua muda2 belaka..tak sebulu kut ???

    ReplyDelete
  6. hai, salam...
    Antara DPMP dgn DPMM jauh berbeza spt jauh bezanya antara peniaga dgn penulis. Spt.kata Arisel BA DPMP ditubuhkan pada tahun 1957, sdg kan DPMM baru saja. Kita tidak perlu kempen kuat mengenai hal ini. Kalau kita meminati sesuatu perkara maka dgn apacara kita akan mencari sumbernya.Kualiti lebih bermakna dpd kuantiti bagi sesebuah per.Penulis. Syor kamu ada baiknya.

    ReplyDelete
  7. mdsuak,salam...
    Kejadian spt yang berlaku di Kg.Beletik itu bukan pertama kali, malah telah banyak kali, samaada dilakukan oleh orang Indon atau bukan soalnya ialah samun dan rompak. Motifnya macam macam. Lambakan pendatang disini terlalu ramai sebab ada benda yg murah dan benda yg mahal. Misal: tempat lari senang, sewa rumah murah. Tetapi kerja tak banyak. Orang berduit tak ramai.Jika penyamun & perompak tadi org Indon perkiraan dan sasaran mereka tidak tepat. Tempat macam k.Lipis, kelaparanpun boleh jadi penyebabnya.

    NGO spt.DPMP memerlukan 15 org ahli minima saja dipimpin oleh seorang Dato',pula takkan lah rodong dia spt.Hj.Zul dan YB Abd.Rahman dia tak boleh kelentong. Saya ibarat akar bukan rotan. Kalau rotan habis bolehlah saya.

    Sebelum politik UMNO gawat seseorang yg bertitle datuk atau YB mmg memerlu banyak jawatan utk menyesuaikan kedudukan walaupun dia tidak mampu. Apabila nafsu sudah mengatasi tenaga, inilah jadinya.Barulah ada suara suara sumbang, "kita perlu buat semula ,kita perlu start semula dari bawah" dan macam macam lagi.
    Org yg pemikirannya tidak puitis dan tidak sentimental, mana bisa masuk persatuan penulis dong. Jika kempen sembarangan atau main tangkap muat saja, DPMP yg ditubuhkan pada 1957 lebih dulu dari UMNO, sudah jadi sebuah Intitusi terbesar di Negara ini.Tetapi tidak, bercanggah aspirasi saja orang boleh lari. DPMP adalah sebuah NGO yg tidak menguntungkan.

    ReplyDelete
  8. Arisel BA, salam...
    Itulah saya punya bengap, KKLW pun saya tidak tahu.

    DPMP Kaw,Lipis, diperkatakan oleh Timb.II Negeri sebagai tidak aktif. Boleh jadi juga aspirasi Dato' tidak sesuai dgn DPMP, maka dia senyapkan diri. Lagipun DPMP bukan NGO yg sangat besar, Ha ha ha ...

    ReplyDelete
  9. Maafkan saya dengan komen tadi yang mungkin mengecilkan hati Pak Hashim...sy harap Pak Hashim teruskan usaha..dengan teguran yg berani dan membena....

    ReplyDelete
  10. Pakcik,
    saya tak ada bakat sebagai penulis atau penyair,saya join kerana saya lebih tertarik pada teater. Dulu ia terangkum dalam semua karya seni...termasuk,lakonan,tarian,sajak dan nyanyian puisi..tidak hanya fokus kepada penulisan saja.Sekarang saya dah tak tau...Mungkinkah aktiviti DPMP ni berbeza mengikut tempat.

    ReplyDelete
  11. mdsuak, salam,....
    En.mdsuak tak perlu bimbang. Pd saya tidak timbul sebarang permasalahan apapun,sebab saya tidak nampak celah mana En.mdsuak lihat terselit hal hal seumpama itu. Ada berblog beb.

    Dalam 2 hari ini saya ketandusan idea kerana itu tidak menulis.Saya bercadang utk mengetengahkan satu tajuk "Tua itu tuah dan muda itu mudah".Tunggulah jika diizinkan...

    ReplyDelete
  12. hai, salam....
    DPMP biasanya meliputi semua kegiatan seni termasuk lakunan dan terian. Sekadar penggiatnya saja kurang.

    Pakcik teringat pada tahun berapa ya...oh ya rasa rasa disekitar tahun 80han juga. Dalam satu pertanding Drama dan Tarian bagi zon Timur terdiri dari Pahang,Kelantan,Trengganu dan Wilayag Persktn yg diadakan di Dewan Bandar Raya K.Lumpur, P'cik mengetuai Drama DPMP dari Ktn. manakala Tarian dari DPMP Temerloh. Dlm pertandingan tersebut Tarian dr T'loh tidak dapat dipentaskan kerana semua penarinya kena hystria. Malam itu amat kecoh sekali, kami dr Phg terpaksa menjaga keselamatan orang orang kami,lalu membawa mereka balik ke Asrama Belia Kg.Pandan. Nasib baik drama dapat dipentaskan dan itupun diganggu juga.

    Peliknya semua budak penari yg sakit itu tiba tiba segar bogar spt sedia kala apabila bas kami melepasi sempadan Selangor Pahang.

    Itulah pengalaman...

    ReplyDelete
  13. Baru balik dari Lipis. Baru perasan depan rumah makcik saya tuh rupa-rupanya bilik gerakan YB. Hahahahahaha

    ReplyDelete