Followers

Thursday, April 23, 2009

Sepanjang hayat 64 - Tuah dan Mudah.

Tuan dan Muda adalah dua perkataan yg mempunyai makna yang berlainan tetapi menjurus kepada satu pengertian yang tidak bertepi. Ia boleh diglobalisasikan dan boleh juga dikuncupkan sehingga tidak bermakna langsung.

Tua adalah hikmah, barakah dan wajar disisi agama, apabila yang tua itu pastilah guru, ibu bapa dan yang lahir dulu, yang memiliki kelebihan dari segi lama, pengalaman, ilmu dan sebagainya.

Muda adalah anak anak yang masih bersih memerlukan bimbingan dan ajaran sehingga mereka pula akan jadi dewasa kelak, dimana segala pelajaran ilmu pengetahuan perlu dicurahkan adalah datangnya dari orang tua.

Tidak ada tua kalau tidak ada muda. Kedua duanya saling perlu memerlukan, seperti aur dengan tebing.

Signifikannya, yang tua adalah pemimpin kpd yang muda, yang kena terima. Yang tua tidak harus membiarkan sahaja apa yg bakal berlaku kpd yg muda. Yang muda tidak harus membelakangi yang tua. Kita kena dengar cakap orang tua.Kalau tak dengar , tak harau akibatnya tak patah tergeliat.

Dalam masa yg sama kita juga tidak boleh menyangkal bahawa: Yang tua jangan di sangka bapak dan yang muda jangan pula disangka anak.

Allah swt tidak memilih sesiapa yang bakal dianugerahinya semata mata kerana merit atau luaran yg mengkagumkan.

Justeru, jangan ambil mudah kalau hendakkan tuah.



No comments:

Post a Comment