Followers

Wednesday, May 6, 2009

Sepanjang hayat 69 - Hoi!! Deme Orang Negeri Dengar Tak?

Saudara saudara di Negeri (dpmp negeri) apa khabar. Kami di Lipis ni nak aktifkan semula DPMP Kawasan ni. Deme dengar tak? Awas! jangan sampai kami disini gelar deme pekak, ha ha ha.

Ya, kami akan mengadakan mesyuarat agung dalam masa terdekat ini. Orang orang di Negeri kenalah turun padang, datang ke Lipis tengok usaha kami, bantu kami, dan tolong kami. Kami ni dah lama tertinggal, dilupakan. Mentang mentang kami duduk jauh. Orang orang di Negeri perlu ingat, kalau kami berjaya, kreditnya akan pergi ke Negeri juga.

Bos No.1 YM Dato' Tengku Alauddin,No.2 Dato' Mansor Abdullah, No.3 Dato' Hj.Din, dan yang lain lain seperti En.Guru Hashim Ismail, En. Baharuddin Sidi (BCD) Tn.Hj. Rahman Hj.Yusof, En. Shaimy Hashim dan banyak lagi, janganlah asyik buat hal sendiri saja. Tanya kami, apa khabar!!!.

Hubungan rapat, silaturrahim kena ada. komunikasi kena ada, tanya tanya khabar ke, say hello ke. Ini tidak. Tahukah orang orang di Negeri bahawa kami disini lapar tak makan, dahaga tak minum, tidur tak lena, mandi tak basah, tahu ke. Kenalah ambil tahu. Jangan, tiba tiba ada jemputan mesyuarat agung. Sila hantar wakil dan sila beri laporan. Kalau kami tak datang, adakah orang Negeri tanya? Kenapa tak datang, sakit ke mati ke, tanyalah apa salah. Ini but dek aje. Deme di daerah lantak demelah. Nak mati ke nak hidup ke.

Rasa rasa saya, memang inilah amalan DPMP. Amalan ini telah dipraktikkan sepanjang tahun dari tahun 1957 lagi. Justeru, tidak hairanlah kalau DPMP tak maju, tiada harta benda dan tiada benar benar bermegah. Orang lain hilang segan, hilang malu. Kalau pergi piket PPSMI memang kena air pancut punya.

Oleh hal yang demikian Era Kerajaan 50 Tahun sudah tamat. Sekarang Kerajaan Satu Malaysia pula, buatlah reformasi.

9 comments:

  1. sabar pakcik...deme sibuk kot..

    ReplyDelete
  2. Tuan Ammosham,

    Ini cerita orang besar-besar persatuan sibuk sejak 1957 lagi memang tak masuk akal.Saya rasa patut pun depa ni kena panggil pekak dek pak hashim..hehehehe...

    Pada saya mudah aje,kalau rasa tak boleh komited,lepaskan sahaja jawatan dan beri pada orang lain yang bersemangat dan komited untuk berbakti.

    ReplyDelete
  3. AMMOSHAM &
    drbubbles, salam saya....

    Dulu orang melayu terlalu kuat berpegang kpd adat resam, budi bahasa,budi pekerti, lemah lembut, tertib dsbnya. Jumpa org besar, YB Dato' dll kena ampu batu, akibatnya kita tidak maju. Bila tidak maju yg bising depa. Lalu buatlah macam macam, buat kursus, buat bengkel, tubuh belia, tubuh persatuan. Hasilnya tak ada, yang habis duit. Tidak audit punya.

    Orangpun bercakap tentang reformasi....

    Benda dah dogmatik, statik ibarat nasi dah jadi bubur. Jadi hendak perbetulkan semula kenalah maki hamun sikit, carut sikit, ugut dsb lagi.Ha ha ha...

    Pakcik ni acah aje...

    ReplyDelete
  4. pak cik, pasal arwah cikgu ahmad kotot tak ada cerita ke?

    ReplyDelete
  5. hehee...saber wak..
    cucu yg nadirah tu mak nye cikgu nor haida ke? kalau benar, itu cikgu saye :)

    ReplyDelete
  6. mengikut rekod ,
    dah berapa lama mesyuarat Agung ni tak di jalankan ?
    Hasil mesyuarat yang lepas , berapa target ahli yang bakal/telah mendaftar ?
    Ada harapankah deme2 perseKUTUan nak jadi AJK hehehe...

    ReplyDelete
  7. rahimin,salam...
    Oh! Cikgu Ahmad Kotot (aruah)dikatakan salah seorang pelopor Kesusateraan Melayu Modern, dan nobel yg paling popular ialah Hikayat Percintaan Kasih Kemudaan. Saya tidak begitu mendalami mengeni beliau. Nantilah akan saya usahakan.

    ReplyDelete
  8. nadia burn, salam...
    Ya, cikgu Nor Haida Hamdan itu menantu p'cik,ibu kepada Nadirah & Najwa, juga ibu kepada kembar jantan yg comot dgn ice cream tu.

    ReplyDelete
  9. Ida, salam...
    Budak Persekutuan Harcore tu bukan semua duduk di Lipis. Adalah dua tiga orang. Sebenarnya p,ngah ni malas dah berkira dgn DPMP ni. Dah lama p,ngah tak aktif, tapi Dato'Dato' tu yang bising,merekaitu semua kawan p,ngah dulu dulu. Sebab itu p,ngah smash aje mereka. Nampaknya kenalah aktif semula itupun p,ngah cuma nak galakkan budak budak muda tu aja supaya mereka memahami dan mengambil berat tentang persatuan. Apa juga persatuan. Untuk memesongkan sedikit kegiatan nagatif melampau sekarang.

    ReplyDelete