Followers

Wednesday, October 13, 2010

Sepanjang hayat 166 - Bertuah punye bini...

Anak Mat Jan yang baru lahir jantan. Lahir di sepital. Sihat walafiaat. Masuk yang ini sudah tiga anak lelakinya.

Teh nampak riang bila keluar sepital dan minta Mat Jan suaminya belikan pempes, puting nyonyot, takung tempat mandi, buaian enjut, minyak angin, susu bayi, bedak Johnson dan macam-macam lagi. Mat Jan naik pening sebab dia tak tau benda-benda ini selain tak tau di mana hendak dibeli dan duitnya tak berapa cukup.

“Misi-misi sepital tu suruh beli, mende-mende ini mustahak untuk bayi,” kata Teh.

Dulu tiga anaknya lahir dirumah, berbidankan bidan kampung, tak ada persiapan apa-apa selain dari menyedia dapur diang dalam rumah, carikan kayu api untuk berdiang. Tiap-tiap petang beramu mencari daun-daun kayu untuk buat serum dan bertangas. Dalam pantang makan nasi tak boleh bertambah, berlaukkan ikan talang kering dan sambal lada hitam. Minum air akar kayu yang disediakan mak bidan selama 40 hari. Sementara itu mak bidan – bidan Joyah sering datang untuk mengurut badan Teh. Hasilnya Teh tetap segar dan mengghairahkan. Bidan Joyah kata, aok nih boleh lagi beranak. Dan anak-anaknya yang hanya makan nasi dan ubi tetap montel dan sihat.

Kali ini Teh lain sangat, mintanya bukan-bukan. Sejak ada klinik desa Teh dapat macam-macam tips dari misi-misi Pejabat Kesihatan bagaimana harus mengurus rumah tangga dan anak-anak. Semakin banyak songehnya semakin teruklah aku menyembah pokok getah. Bertuah punya bini.

“Kita letak nama apa anak kita nih, weh abohnya! Misi kata, suruh cepat-cepat daftar.”

“Keh nok letak nama Mat Dom aje, Mat Dom bin Mat Jan,” jawab Mat Jan.

“Heeeh!, takde nama lain ke! Nama kampung. Orang biorlah canggih sikit, gaya nama arab ke ikut kitab atau ikut nama-nama pembesar Negara,” sergah Teh. “Bencilah keh nama gituh.”

“Dah tuh, nama apa?”

“Mahathir ke, Anuar ke, Abdul Aziz ke atau Lokman Hakim ke, Hishamuddin ke. Banyak lagi nama yang baik-baik,” lembut saja Teh membilang nama-nama itu satu-satu.

Mat Jan tersenyum mendengar bininya membilang nama-nama yang disukainya. Dalam hatinya berkata, nama aje cantik, jadah apa. Besar nanti entah jadi mat rempit, kaki gila, entah. Kalau jadi penoreh getah dan sekali sekala tolong YB kempen atau jadi driver kot, tahan juga, macam aku.

5 comments:

  1. Tahniah untuk mat Jan..dapat anak lagi dia..

    ReplyDelete
  2. Salam bertandang juge Pak ngoh..kadang ralit juga membaca kisoh Mat Jan neh :)

    ReplyDelete
  3. x pe la mat jan...berabih sesekali,bukan untuk sapa pun..anak deme jugek!!mana barang yang tak luak tu nanti, boleh diwarihkan ke anok yg kendian pulok..hehehe...

    ReplyDelete
  4. mat jan pening nak tunggu tengok teh dah mula sembahyang ke belum? kalau dah sembahyang lega la mat jan..

    ReplyDelete