Followers

Friday, February 20, 2009

Sepanjang hayat 17

PANGKAT, ATAU GELARAN ATAU PANGGILAN DALAM SESEBUAH KELUARGA.

Pangkat atau gelaran atau panggilan dlm sesebuah keluarga bagi orang Lipis dan Raub yang saya tahu dan yg saya dapat kesan masih dipakai dan digunakan dari dahulu sampai sekarang.

Sebagaimana kita sedia maklum bahawa orang melayu sangat kaya dengan adat resam dan setengah daripadanya sudah menjadi Petua dan tidak boleh dilanggar, "biar mati anak asal jangan mati adat". Begitulah pentingnya adat bagi orang melayu. Adat adat itu adalah seperti nikah kahwin, pertunangan, kenduri kendara, berkhatan, menempah bidan, melenggang perut dan banyak lagi. Disektor pertanian juga tidak kurang adanya, seperti hendak memulakan turun kesawah ada adat dan petua tertentu, demikian utk mula menanam benih, menuai padi dll. Namun demikian adat sebegini sudah mulai terhakis, orang sudah tidak memerlukannya lagi. Karut marut, leceh, buang masa ,tidak mengikut peredaran zaman dan zaman sekarang bukankah zaman saintifik. Tetapi bukan semua dibuang, yg penting masih dipatuhi dan dipakai lagi . Tetapi orang china masih pakai. Kalau nak ambil kira orang orang china lebih maju daripada kita, lebih terkehadapan dan mengapa mereka tak lupa dengan adat nenek moyang mereka? Kalau sesuatu kerja atau projek yg hendak dimulakan, mereka dahulukan dgn memasang colok , mendirikan tokong kecil, meletakkan buah buah dan makanan utk dijamu kepada roh nenek moyang mereka, untk dapat berkat. Bukankah itu adat!!!

Apa yang hendak saya ceritakan disini ialah mengenai pangkat, gelaran dan panggilan dalam sesebuah keluarga melayu disini. Lazimnya orang melayu tidak akan menyebut nama seseorang yang hendak dipanggil itu dengan Ooi!, Eh!, dan sebagainya, setidak tidaknya dengan panggilan hai saudara!. atau dgn memberi salam atau mencuitnya dibahu. Begitulah adatnya, bahasanya, budinya dan yang muda dimudakan dan yang tua tetap dituakan.

Dalam sesebuah keluarga pula, anak yang sulung dibahasakan dengan pangkat, gelaran atau panggilan Long bagi yg sulung ( abang long atau kak long atau along sahaja).
Yang kedua dipanggil Ngah bererti yg tengah (abang ngah atau kak ngah atau angah sahaja).
Yang ketiga dipanggil Uda bererti yg muda (abang de atau kak de atau ude sahaja).
Yang ke empat dipanggil Hitam bererti yang hitam (abang tam atau kak tam atau itam sahaja).
Yang kelima dipanggil Putih bererti yg putih (abang teh atau kak teh atau utih sahaja).
Yang keenam dipanggil Panjang bererti yg panjang (abang nyang atau kak nyang atau anjang sahaja).

Yang ketujuh dipanggil Pandak bererti yg pendek (abang andak atau kak andak).
Yang kelapan dipanggil Kecik bererti yg kecil (abang cik atau kak cik atau acik sahaja).
Yang kesembilan dipanggil Busu bererti yg bongsu (abang cu/su atau kak cu/su atau busu atau ucu atau uncu).

Seterusnya ada pangilan atau gelaran lain bagi yang kesepuluh dan kesebelas iaitu Alang bereti penghalang ( alang atau kak alang) dan Ambong bererti yg sombong.

Bagi anak anak saudaranya pula membahasakan bapak saudara atau mak saudaranya seperti berikut:
Yang sulung dipanggil paklong atau paktua atau Pak awe - maklong atau mak awe.
Yang tengah dipanggil pakngah - makngah.
Yang muda dipanggil pak ude - mak ude.
Yang hitam dipanggil pakitam/paktam - makitam/maktam.
Yang putih dipanggil Pak teh - makteh.
Yang panjang dipanggil pak anjang - mak anjang.
Yang pandak dipanggil Pak andak - mak andak.
Yang kecil dipanggil pakcik - makcik.
Yang bongsu dipanggil pakcu/ paksu - makcu/maksu.
Yang menghalang dipanggil Alang , pak alang - mak alang
Yang sombong dipanggil ambong, pak ambong - mak ambong.

Alang dan Ambong ini adalah pangkat atau gelaran yg boleh diletak dimana mana selepas yg hitam dan sebelum yg bongsu. Dan jika ada lagi bapa saudara atau mak saudara yang lahir sebagai yang ke duabelas, tiga belas dan seterusnya, pangkat yang kedua yang bermula dengan pakngah dan makngah tadi boleh diulang semula dan digunakan seterusnya.

Demikianlah salahsilah kecil bagi sesebuah keluarga khususnya ditempat saya. Saya ini anak yg kedua berpangkat Abang ngah bagi adik adik, Pakngah bagi anak anak saudara dan Tokngah bagi cucu cucu. Kalau umur panjang saya akan mendapat gelaran Moyang ngah pula. Insya Allah...

Thursday, February 19, 2009

Sepanjang hayat 16

DATUK EMPAT MOYANG LAPAN:

Datuk empat moyang lapan ialah satu salasilah kecil bagi seseorang untuk mengetahui asal usulnya. Seseorang itu tetap mempunyai selain ayah dan ibunya, ialah empat orang datuk dan lapan orang moyang. Salasilahnya adalah seperti berikut:
A. Seorang anak itu (kita) ada ayah dan ada ibu (2 orang) adalah maklum.
B. Sebelah ayah - ayah dan ibunya adalah datuk dan nenek kepada kita
(2 orang datuk)

Sebelah ibu - ayah dan ibunya adalah juga datuk dan nenek kepada kita
(2 orang
datuk)
Dua sebelah ayah dan dua sebelah ibu jadi empat - 4 org.datuk.
C. Setiap datuk kita itu ada mempunyai ayah dan ibu. Ayah dan ibu kepada 4 org datuk tadi apabila digandakan menjadi 2 X 4 = 8 orang. 8 org ini adalah moyang kita.

Daripada salasilah kecil tadi, kita boleh orakkan kebelakang atau kehadapan untuk menjadikan sebuah salasilah yg besar, sebuah family tree yang menunjukkan asal usul keturunan kita. Kita patut tahu hal ini.

Setiap orang melayu yg beragama Islam dan beradat-resam melayu, sewjarnyalah mengetahui apa itu "datuk empat moyang lapan". Besar gunanya dan berganda faedahnya. Itulah pokok bicara "Usulluddin". Mengikut kamus Bahasa Melayu - R.O Winstedt., Usul itu ialah ilmu - pengetahuan fasal dasar Agama Islam.

Dibawah ini ialah pantun Datuk Empat Moyang Lapan yg saya petik dari buku Salasilah milik En. Zakaria bin Imam Ngah PJK, (aruah) bekas Ketua Kampung Tersan, Mukim Sega,Raub Pahang. Pemantun ialah sepupu ayah saya dan Pak saudara pupu pada saya.

Ikan tiar ikan jemadi - ikan kerapu ikan tetuka
kita dilahirkan kedunia ini - dengan adanya ibu dan bapa.

Ikan kerapu ikan tetuka - ikan raya ikan lelumba
dgn adanya ibu dan bapa - begitu juga lahirnya mereka.

Ikan raya ikan lelumba - ikan cencaru ikan pelata
begitu juga lahirnya mereka - dengan beribu dan berbapa.

Ikan cencaru ikan pelata - ikan aya ikan lemuduk
dengan beribu dan berbapa - yg kita panggil datuk.

Ikan aya ikan lemuduk - ikan lambai ikan memparang
yg kita panggil datuk - seramai empat orang.

Ikan lambai ikan memparang - ikan raya ikan tetuka
yg seramai empat orang - mereka juga beribu berbapa.

Ikan raya ikan tetuka - ikan lambai ikan memparang
mereka jua beribu bapa - seramai dilapan orang.

Ikan lambai ikan memparang - ikan pelata ikan selayang
seramai dilapan orang - yang kita panggil moyang.

Ikan pelata ikan selayang - ikan kaci ikan alu alu
yg kita panggil moyang - yang mesti diambil tahu.

Ikan kaci ikan alu alu - ikan bunang ikan petanda
yg mesti diambil tahu - supaya senang mengenal saudara.

Ikan bunang ikan petanda - ikan selayang ikan lepu
supaya senang mengenal saudara - berpangkat moyang tuk dan pupu.

Ikan selayang ikan lepu - ikan pelaga ikan keli
berpangkat moyang tuk dan pupu - serta juga muhrim dan wali.

Ikan pelaga ikan keli - ikan kalang ikan haruan
serta juga muhrim dan wali - perkara yg dituntut Tuhan.

Ikan kalang ikan haruan - ikan gelama ikan tiram
perkara yg dituntut Tuhan - bagi yang beragama Islam.

Ikan gelama ikan tiram - ikan duri ikan limbat
bagi yg beragama Islam - wajiblah cari sebelum terlambat.

Ikan duri ikan limbat - ikan mina ikan batulu
wajiblah cari sebelum terlambat - dengan bertanya orang yg tahu.

Ikan mina ikan batutu - ikan todak ikan tenggiri
dgn bertanya orang yg tahu- jika tidak kita yg rugi.

Ikan todak ikan tenggiri - ikan lidah ikan kerisi
jika tidak kita yg rugi - hingga berbalah sesama sendiri.

Sekian, wassalam!...

Wednesday, February 18, 2009

Sepanjang hayat 15

Setelah terbinanya sebuah laman di Internet atas bantuan anak saya si Firdaus @ Pipi @ Pipiyapong, saya sentiasa dikunjungi kawan kawan ( anak anak semuanya). Semakin ramai yg mengikuti blog saya. Aduh! besarnya rasa hati, kembang bagai selasih direndam ha ha.

Sayugiya, bila melihat latarbelakang mereka, aduh! semuanya dari kalangan orang orang terpelajar, berkelulusan tinggi, agresif, aktif dan pintar pintar belaka. Berbanding dgn saya, mak tuan, bagai bumi dgn langit. Sudahlah tua, dah 72 sekarang, tak ada latarbelakang pendidikan yg tinggi, sekadar pengalaman semata mata. Justeru saya rasa amat kerdil, kerdil dalam segala hal. Tetapi dek semangat masih ada, masih kuat, ada hati juga nak challenge orang orang muda ni. Geram rasa hati nak bersilat dilaman yang sama, biarpun adakalanya langkah saya ni banyak yg sumbang.

Ingat! saya ni sekadar bercerita sahaja, berdasar kepada apa yg saya tahu, dengar dan lihat. Tak ada fakta yg tepat. Saya menulis atas dasar lama hidup, banyak makan garam sampai darah naik sekarang dan pengalaman yg tak sebanyak mana. Jadi untuk mengimbangi keadaan, mengambil hati anak anak (kamu semua) kenalah saya buka langkah lain, belajar bersilat semula dengan guru guru silat yang terlatih dan baru. Kena baca buku, kena cari cerita cerita baru, kena baca balik sejarah lama dan kena turun padang jumpa orang itu dan orang ini. Kalau tidak nanti, macam mana nak temberang kat pengunjung pengunjung saya nakal nakal ni yang semuanya bakal jadi pelapis cendikiawan dan kepimpinan belaka!!!

Paling takut ialah patah galah dihaluan, paruhun terkulai pengganti tongkat dan sesat dijalan yg terang. Selera ada makan tak boleh. "Cis, orangtua, apalah kamu ni, jangan menyerah sebelum kalah. Buktikan kehebatan kamu . Sia sia saja belajar bersilat, sia sia saja bertapa di Kota Gelanggi. Mana dia pusaka Tok Gajah, Bahaman dan Mat Kilau...."

Terkejut saya bila mendengar suara itu. Menggeletar seluruh tubuh, pucat muka toreh tak berdarah. Bagaikan terhenti denyut nadi. Aduh! matilah aku...! Dari manakah datangnya suara itu? "Dari dalam diri itu, dari dalam hati kamu yg besar itu yg dah kembang bagai selasih direndam itu"...

Baiklah, saya akan terus menulis saya akan tetap melayan kunjungan anak anak...

Tuesday, February 17, 2009

Sepanjang hayat 14

Ungkapan orang dahulu mengatakan bahawa: Kalau nak makan datanglah ke Kelantan. Kalau nak tidur datanglah ke Pahang. Kalau nak mati pergilah ke Melaka.

Justeru, kalau nak tidur datanglah ke Pahang, tidurlah dimana mana, di Masjid, di Surau tak siapa nak ganggu. Selamat punya. Daripada ungkapan ini menjadi satu rialiti bahawa terlalu banyak orang luar, orang dari negeri lain yg berhijrah ke Pahang. Jangan kiralah yg di Felda tu. Orang orang dari Kelantan terlalu ramai di Pahang. Mereka datang atas dasar selamat, tiada siapa nak ganggu. Jadi mereka datang boleh teroka tanah, teroka tanah haram di merata rata tempat. Orang Pahang tak ganggu, tak marah. Kerajaan Negeri Pahang sokong, galakkan lagi ada. Sehinggakan orang tempatan, anak Pahang sendiri susah dapat tanah. Kalau temuduga, macam macam pertanyaan diajukan, tak betul jawab, sampailah surat " Permhonan tuan ditolak oleh Pihak Berkuasa Negeri" tanpa alasan.

Orang Pahang tidak terpengaruh dengan orang luar termasuk Kelantan. Orang Kelantan datang ke Pahang, mula mula mereka cari kenalan dulu untuk masuk jarum atau bagi umpan. Apabila sudah mengena, mereka panggil lagi puak mereka hingga ramailah jadinya. Bila sudah ramai mereka buka komuniti sendiri, dengan adat resamnya, loghat bahasanya, cara pakaiannya, semotarnya dll termasuk partinya bulan di awan hijau. Di Merapoh, kampung orang Kelantan di Teluk Gunong dan kg Berhamah. Orang Merapoh tidak ikut slang Kelantan. Di Raub, kampung Jelu dekat Hulu Dong. Di Jerantut, kg.Sempadan, Batu Balai dll. Disitu kalau kita pergi, kita seolah olah berada di negeri Kelantan.

Tak apalah, Negeri Pahang masih luas. Daripada kita gadai dan jual tanah pada orang china dari Singapura, baiklah orang kita juga. Sedangkan orang Indon, Banggala, Siam pun yang datang kita diam aje, tak marahpun, sekadar merungut...

SELINGAN:

Ada tamu blog saya yang bertanya tentang, Empang Jaleh, Kg.Suak, Hulu Teris dan kg. Tempoyang. Kampung Suak sebenarnya tinggal nama sahaja. Sebelum PLB (Pembanguna Luar Bandar atau Peluang Luar Biasa) menjadi pesat, Kg. Hulu Teris itu adalah sebuah kampung yang paling jauh dan amat sukar didatangi. Perhubungan mereka ke Bandar Lipis, kini lebih kurang 10 ke 15 KM sahaja, terpaksa menapak ke Sg.Telang untuk berperahu hilir sungai, atau menapak terus ke stesen k,api Padang Tengku sejauh lebih kurang 10 ke 15 km pula. Jadi tidak hairanlah kg.Suak itu dibuka untuk pelarian zaman Jepun. Pada satu ketika Empang Jaleh pecah, airnya melimpah menenggelamkan teratak teratak orang berhampiran kg Hulu Teris dan kg.Suak. Lalu kg Suak ditinggalkan. Tanah tanah yang masih bertitlekan AP (Approved Application) tidak disambung oleh waris warisnya kalaupun masih ada.

Kampung Tempoyang adalah sebuah kampung yg paling hampir dengan bandar. Dekatnya samalah seperti kampung Ketari di Bentong, kampung Bkt.Sekilau dan Darat Makbar di Kuantan, kampung Mat Kilau di Jerantut, kampung Sempalit di Raub atau Kg.Baru di Kuala Lumpur. Masa atau tarikh kewujudannya lebih kurang sama. Semua kampung kampung ini sudah pesat maju membangun dan penduduknya bertambah ramai, tidak seperti Kg.Tempoyang, seperti melukut ditepi gantang. Rumah orang kampung asal masih seperti asalnya. Purata tak sampai 30 buah. Mujurlah ada Taman Permai ( rumah saya) Taman Sri Tempoyang - rumah kos rendah sebagai ganti Flat yg terpaksa dirobohkan, Maktab Guru, Sek.Men. dan Rendah Sri Tempoyang yang baru didirikan setahun dua ini. Kalau tidak Tempoyang adalah kampung tradisional yg dipinggirkan. Jadi asal usul Tempoyang saya tidak fasih, tak minat orang mengkajinya. Walau bagaimanapun, janganlah dihairankan, kerana Lipis adalah sebuah daerah di Negeri Pahang ini yg terakhir mendapat perhatian Kerajaan untuk dibangunkan berbanding dengan daerah daerah lain.

Sementara itu loghat atau slang bahasa di Lipis agak unik. Slang diantara satu kampung dgn.kampung lain sekalipun berhampiran masih tidak sama. Jadi bagaimanakah mereka mesti terpengarauh dgn slang Kelantan, sedangkan slang orang Lipis sendiri tidak standardize.

Monday, February 16, 2009

Sepanjang hayat 13

Keistimewaan Kuala Lipis selepas rumah rakit ialah ikan sungainya. Ikan sungai maksud saya ialah ikan patin, jelawat, kelah, tengalan dan baung yang boleh didapati dari Sg.Jelai, Sg. Lipis, Sg.Kechau dan Sg.Tembeling. Rasanya lebih enak berbanding dengan yg didapati disebelah hilir Jerantut membawa ke Temerloh dan seterusnya ke kuala. Ikan ikan ini telah diketegorikan sebagai ikan kelas pertama dan harganya mak tuan, masyaAllah mahalnya. Dan ikan ikan ini tidak dijumpai dipasaran terbuka.

Tetapi mengapa pula Temerloh disebut sebut sebagai "bandar Patin?" barangkali kerana kuantitinya. Ikan patin senang dipelihara berbanding dengan jelawat, kelah dan tengalan. Patin boleh diternak dalam kolam dan dalam sangkar. Sebab itu banyaklah orang menternak patin sangkar disepanjang Sungai Pahang dan tidak kurang pula diternak dikolam. Rasa patin sangkar dan kolam jauh panggang dari api berbanding patin sungai. Sedapnya rasa ikan sungai di sebelah Lipis ini oi mak datuk!!. Apa lagi kalau dimasak dengan tempoyak. Pendek kata pak dan mak mentua lalu belakang tentu tak nampak punya! Patin kolan dan sangkar boleh dibeli dengan harga RM 15. sekilo dipasar terbuka. Berapa harga ikan patin sungai sekilo? kalau tak ada seratus RM dalam dompet, jangan cuba cuba dekat. Patin sungai ada dua jenis, patin muncung dan patin buah. Kalau tak silap patin muncung lebih mahal dari buah.

Ikan kelah yang outstanding ialah kerana habitat nya terdapat di hulu hulu sungai, dimana airnya bersih, laju, berbatu dan berjeram. Ikan ini cukup liar, pantas dan gagah. Calang calang jaring atau jala rabak ditalanya. Orang Asli menangkap ikan kelah dan lain lain menggunakan "meriang". Meriang dibuat daripada buluh. Buluh buluh yang ditebang itu disirat atau diikat seperti membuat rakit kemudian diletakkan dibawah air terjun yang tingginya sekaki atau lebih. Bila disuruh beberapa orang mengharukan ikan dari sebelah hulunya, maka ikan yang lari kehilir itu terjun ke atas rakit bernama meriang itu lalu mudah sahaja ditangkap. Bijak juga mereka ya, hendak hidup katakan...

Orang Lipis yg kerjanya cari ikan, cukup kalau dapat 5 ke 6 kilo sebulan, tak perlu kerja lain lagi. Apa tidaknya, kalau patin harganya Rm 100. sekg, kelah dan jelawat RM 120. sekg. dan tengalan murah sedikit. Murah murahpun jika tak ada lima ke enam puluh RM, jangan tanya. Mereka boleh dapat empat lima ratus RM sebulan hasil ikan sahaja.Begitulah gahnya ikan sungai di Lipis.

Sekarang ikan sungai di Lipis sudah hilang sedapnya. Ada yang kata isinya pahit dan ada pula yg lain kata tulangnya bisa. Yang jelas bukan itu, zaman dah berubah. Pembangunan semakin pesat. Jabatan Alam sekitar tak sekuat tauke tauke balak, tak terlawan peneroka ladang dan lain lain kontrak pembangunan. Air sungai jadi keruh, ikan semakin pupus dan menangkapnya semakin sukar pula. Jadi sekarang orang Lipis tidak makan ikan sungai lagi. Masa sahaja yang dapat menentukan...

Dahulu sebelum ada rumah rakit ikan patin dan lain lain ikan sangat sedap. Cuba teka mengapa agaknya. Pertama air sungai yg mengalir dari hulu itu sangat jernih. Ikan ikan yang berkeliaran diair itu boleh nampak jelas dari daratan. Kedua orang orang yg tinggal disepanjang sungai belum fasih menggunakan tandas mangkuk, tandas curah melainkan melepas di sungai belaka. Yang ketiga harganya murah. Bila orang Jepun datang ke Lipis, harga ikan sungai memuncak naik macam peluru. Mereka upgrade ikan Sg Lipis, Sg Jelai, Sg.Kechau dan Sg. Tembeling terutama patin sebagai paling sedap didunia. Bagus juga, orang kampung dapat cari makan tapi yang untung orang tengah juga.

Berikutan dengan kenaikan harga ikan sungai, ikan ikan lain yang dahulunya tiada kelas, orang kampung pun tak makan seperti kenerap, belida, lawang, lampam, kerai dan lain lain, sekarang turut bersaing dipasaran menjadikan orang melayu kurang memakannya melainkan orang yg ada pitih sahaja. Apakah projek alternatif Jabatan Perikanan, Alam Sekitar, Parit & Saliran boleh mengembalikan keadaan dan suasana kemewahan dan keceriaan supaya orang miskin dapat semula makan segar terus dari sungai seperti dahulu. Tiada siapa yang tahu

Sunday, February 15, 2009

Sepanjang hayat 12

Raub dan Lipis adalah sinonim dengan emas. Raub the golden town. Orang putih sudah melombong emas di Raub sejak sebelum perang dunia kedua lagi. Bukit Koman pusat operasinya lebih kurang 5 km dari bandar Raub. Sebuah syarikat Australia yang bernama The Raub Australian Gold Mind yang mengankut kekayaan dari bumi Raub sampai kering kontang. Kesan dari operasi tersebut masih dijumpai kalau kita ke Bkt.Koman. Sistem kerjanya ialah sama dengan Lombong Bijih Timah di Sungai Lembing, Kuantan iaitu dengan membuat terowong dibawah tanah sejauh beratus ratus kaki dibawah permukaan tanah. Kata orang terowong terowong itu telah sampai kebawah bandar Raub.

Suatu ketika jentera pengepam air dpd.sebuah lombong tersebut telah rosak. Air telah memenuhi lombong tersebut dan ramai pekerja pekerja terperangkap dan mati didalamnya.Pihak berkuasa lombong tersebut mengambil masa berbulan bulan untuk mendatangkan jentera yg baru dari England. Apabila air dipam, terdapatlah mayat mayat yang masih tersangkut pada tangga naik. Kejadian ini berlaku semasa saya masih bersekolah lagi di Mahmud School Raub, kira kira dalam tahun 1950 kalau saya tidak silap.

Di Empang Jaleh, Kuala Lipis sebuah Firma Perlombongan sedang beroperasi disana. Lombong tersebut sudah beroperasi lebih sepuluh tahun dan menurut anak saya seorang dpd pekerja disitu menngatakan 10 tahun lagi mungkin tak habis. Sebuah lagi Firma perlombongan emas sedang berjalan di Kuala Medang. Demikianlah banyaknya emas didua daerah ini. Melombong secara dredging atau open cast tidak ekonomik, sebab itu kita kurang dengar pelombong pelombong tempatan yang menjadi taukeh taukeh lombong emas.

Justeru, kekayaan Negara kita terus dikaut orang asing. Namun, pakar pakar yang mengendalikan operasi itu kebanyakan orang tempatan. Maknanya rakyat negara kita mampu tetapi mungkin belum boleh diharap.

Empang Jaleh itu sudah dibena lebih seratus tahun dahulu oleh orang putih yg menjalan kerja kerja melombong emas. Sekarang mereka datang sekali lagi. Mengapa tidak ada orang tempatan yg boleh. Boleh jadi konsesi tersebut tidak ada tarikh mati.

Bukan tidak ada orang melayu mencari emas, ada. Cara mereka selain dari mendulang secara persendirian dan sembunyi sembunyi, ialah dengan menggunakan bomoh. Menarik emas, kata mereka. Ini kerja misteri. Seorang kawan saya kepingin sangat hendak tahu sama ada betulkah dalam empang itu ada emas, bertanya kepada seorang bomoh. Lalu diberi mentera untuk dibaca ditepi tebing empang itu pada waktu senja. Apalagi tiba tiba timbul seorang yg. besar tubuhnya berpakaian putih dari tasik itu menatang dikedua belah tangannya jongkong emas sebesar batu bata. Phuuuuh! terkejut besar dia lalu lari lentang pukang. Bila ditanya bomoh itu mengapa lari, mengapa tak minta, orang dah beri mengapa tak ambil. Kawan saya tu tak bercakap lagi, pucat toreh tak berdarah. Taubat!!!

Saturday, February 14, 2009

Sepanjang hayat 11

Pahang negeri saya, Kuala Lipis tempat lahir saya dan bandar Lipis tempat duduk saya, nafas saya masih mampu masuk dan keluar disini sementara menunggu hayat padam. Negeri Pahang yg unik ini banyak peliknya. Sungai Pahang yg ada kuala tetapi tiada hulunya. Dimana hulunya?. Tiada siapa yg tahu. Tidak ada orang yg hendak ambil tahu. Kalau ia berhulu ke Hulu Tembeling kenapa ada kualanya. Kalau hulunya Sg.Jelai, mengapa pula disebut orang Hulu Jelai tidak Hulu Pahang. Demikian dengan Kuala Lipis yang tiada hulunya. Ada kuala tiada hulu. Sekadar disebut orang Hulu Sungai.

Dimana orang sejarah, sejauh mana dan sesaujana manakah usaha mereka mencari hulu sungai Pahang? Sekurang kurangnya tunjukanlah pelan tindakan mereka, ha ha ha tapi saya.....

Apakah ini satu rahsia umum? Memang ada orang bercakap mengenainya. Pembesar pembesar sering berucap mengibaratkan topik ini sebagai wadah intelectual tapi tiada cendikiawan yang menerima cabaran. Wakil wakil rakyat juga menjadikannya ucapan yang lunak dan bisa tetapi sekadar halwa menyedapkan telinga yang mendengar. Cukup, biarkanlah ia menjadi misteri sepanjang hayat.

Pernahkah anda ke Kuala Lipis, buang masa sedikit berkereta ke Jalan Bukit Bius? Disitu banyak bangunan bangunan lama peninggalan kolonial Inggeris, tempat tinggal mat salleh mat salleh selaku ketua ketua Jabatan pada zamannya. Rumah rumah banglo itu masih utuh tetapi terbiar. Kerajaan Negeri Pahang bagaikan tak mampu menyelenggara bangunan bangunan lama itu yg sepatutnya boleh ketengahkan untuk dijadikan Tapak Warisan Kebangsaan. Sekarang banglo banglo itu sudah menjadi "haunted house" . Sang rempit dan pemadat pemadat pun tak sanggup kesitu.

Bukan itu saja. Residency rumah kediaman bekas Resident British di Pahang Hugh Clifford masih tersergam indah. Untunglah Pihak Berkuasa Tempatan memindanya menjadi Rumah Rehat. Bangunan ini terjaga dengan beberapa tambahan tetapi keasliannya masih ada. Kalau tak percaya datanglah tengok sendiri. Tetapi jaga, ada penunggu misterinya, salah beri salam, salah langkah, salah masuk bilik, lemah semangat kalu, semput. Orang ghaib yang menjaganya bernama "datuk pengelima Sakti" kurus dan tinggi lampai bentuk tubuhnya, kawan saya... ha ha ha...

Thursday, February 12, 2009

Sepanjang hayat 10

Mystictism atau mystic mengikut bahasa kamus ialah: Orang mencari kebenaran diluar fahaman manusia dengan cara bersemadi. Inilah amalan Ahli ahli Sufi, Ahli ahli Suluk dan Ahli ahli Tarikat. Mereka beramal bersungguh sungguh untuk sampai ke tahap tertinggi Ilmu Maarifah. Orang yang mengambil jalan ini kenalah berguru, berguru dengan orang orang yang murshidin. Inilah jalan para wali. Sekarang kita tak jumpa lagi dengan para wali yg. sebenarnya. Kalaupun ada kita tidak kenal - "mutu sahaja yang mengenal maanikam." Tetapi yang mengaku diri mereka wali ada, lalu bertindak jadi guru. Guru guru yang membawa jalan inilah yg dikatakan sesat, ilmu salah dan sebagainya sebab ilmunya belum sampai ketahap yang sepatutnya. Merekaini tidak membawa jalan yang empat iaitu Syariaat, Hakikat, Tarikat dan Makrifat sekaligus. Ada yang memboikot masjid dan surau, tak perlu sembahyang dan berbagai lagi.

Dulu kita hanya dengar orang orang wali menurut cerita, tidak ada orang yg menulis tentangnya secara khusus. Tok Ku Paloh dari Terengganu, Tok Kenali di Kelantan, Tok Sagor di Perak, Tok Janggut, Tok Tangguk dan banyak lagi. Yang ada sekarang adalah murid muridnya, ada yg tak habis menuntut, ada yang salah bawak dan macam macam. Ada yang mengambil ilmu untuk akhirat, ada yang mengambil ilmu dunia untuk menjadi pahlawan. Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau berguru kepada Tok Ku Paloh, tetapi mashurnya di Pahang. Mereka belajar ilmu kebatinan, persilatan, halimunan, kekebalan dan banyak lagi.

Sebaiknya orang sekarang patut belajar ilmu ilmu ini, bukan sahaja sebagai bekalan utk. mempertahankan diri tetapi belajar untuk ketenangan, kesabaran dan kekuatan minda. Eloklah belajar, jangan jadi orang jahil, bukan sahaja jahil akan Tuhannya tetapi juga jahil akan dirinya sendiri. Cuba kita imbas sedikit peristiwa 13 Mei, orang orang melayu di Selangor berlawan tak pakai senapang tetapi padan dengan parang sahaja. Demikian dengan rusuhan kaum cina dan melayu di Batu Malim Raub, mana ada senapang, berlambak musuh yang mati. Berapa banyak mayat dicampak ke Sg. Lipis? Orang yang tinggal disepanjang Sg. Lipis berbulan tak minum air sungai dan tak makan ikan. Itulah hakikatnya. Tetapi saya ni cerita sahaja!

Lagi satu cerita: Ayah Man Tok Wali di Kuantan. Dia orang Pekan, Pulau Rusa kalau tak silap saya. Pakaiannya Allah Hu Akbar, kain pelekat buruk, baju kot yang udah berbulan malah bertahun tak jumpa sabun, Masya Allah! Hari hari dia ada di bandar Kuantan. Dimana dia tidur, apa dia makan orang tak kesah. Ada seorang yang kesah Syed Muhammad bin Syed Alwi - SO (Settlement Officer) di Pejabat Tanah Kuantan sekarang aruah. Syed ini seorang pianist, seorang pemain piano yang handal, main partime di Hyatt Hotel waktu malam. Akhirnya dia bersara dari jawatan SO lalu berpindah ke Kuala Lumpur main piano di Royale Park Hotel. Hari hari dia bawa Ayah Man Wali ini naik kereta, berjalan kesana kemari sehingga ketempat dia main piano. Orang tak kesah, agaknya anggap sajalah Syed Muhammad ni gila, gila macam Ayah Man juga. Saya pernah bergi rumah Ayah Man ni dan waktu itu dia sudah tidak dibandar Kuantan lagi. Selalu ada di rumahnya. Dirumah itu dia duduk di selasar ( sekarang ini orang kata anjung) dicelah celah himpunan barang barang buruk yang dikutipnya. Dia ada banyak cincin dipakai disetiap jari. Sebentuk dpd. cincin itu kecil sedikit lalu menjerut jarinya hingga bengkak, hampir berkudis jadinya. Bila diajak kehospital potong cincin itu maka jawabnya, biarkan. Dia meninggal di hospital Pekan, Tn. Haji Shaari bin Ali CC Pejabat Tanah Pekan menelepon saya mengkhabarkan bahawa Ayah Man Tok Wali dah meninggal. Innalillah....

***************

Saya kenal Ahmad Boestamam semasa saya berumur belasan tahun. Masa itu saya tinggal dengan Wahab Majid, adik kepada Abdullah Majid bekas Wakil Rakyat Parlimen Kawasan Raub selepas Datuk Hamzah Abu Samah (Menteri). Bukan sahaja Ahmad Boestamam, bahkan Pak Sako, Hasnul Hadi malah Lee Kuan Yew pernah sampai ke rumah Wahab Majid ( rumah sewa ) di Jalan Hamzah Kampung Baharu Kuala Lumpur. Apa yang mereka bual dan bincang saya mana tahu, saya masih lagi bersekolah masa itu.
Wahab Majid orang Partai Rakyat, orang sosialis, Tanduk Lembu. Dan saya ambil peluang membaca banyak buku di rumah Wahab Majid. Jadi tak hairanlah saya terikut memihak kepada fahaman sosialis. Tambah pula zaman saya kecil di Kg.Budu Kuala Lipis, saya pernah mendengar Ahli KMM ( Kesatuan Melayu Muda) menyanyikan lagu Darah Rakyat beramai ramai dan berkawad ala tentera, bersemangat dan menyeramkan.
Saya turut sama menyanyi tetapi saya sudah lupa liriknya. Ha ha!

Cerita mengenai Boestamam saya kurang fasih. Kalau kita baca "Tujuh Tahun Malam Memanjang" mungkin boleh dapat sedikit kesah perjuangannya. Pak Sako bagi saya adalah caca murba, orang politikkah, Sasterawankah, Senimankah, susah saya nak imbas. Tetapi yang jelas beliau adalah seorang Sasterawan - Sasterawan Negara. Bacalah ISHAK HAJI MUHAMMAD Penulis dan Ahli Politik sehingga 1948 karya Abdul Latif Abu Bakar, Memoir Pak Sako Putera Gunung Tahan, terbitan Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, 1996. Pak Sako sudah menjadi lagenda umum, semua orang tahu, orang kampung pun sudah tahu. Sebuah tugu patut dibena di Buntut Pulau.