Followers

Wednesday, February 11, 2009

Sepanjang hayat 9

Saya yakin bahawa Tok Peramu itu Datuk Bahaman, berasas kepada munculnya Mat Kilau di Pulau Tawar Jerantut l.k. 38 tahun yang lalu. Sebelum Mat Kilau muncul dan diisytihar kan, beliau tinggal di Batu 5 Jalan Gambang, kawasan Paya Besar. Mengikut cerita,Pahlawan melayu sangat taat kepada Raja, mereka tidak akan menderhaka malah raja perlu dilindungi. Justeru, betullah, Datuk Bahaman tinggal di Peramu, Mat Kilau tinggal di Paya Besar dan Tok Gajag tinggal di Rompin, mereka tidak boleh berjauhan dengan Raja.

Kesemua tiga pahlawan melayu terbilang ini telah meninggal dunia. Tamatlah cerita mereka, tanpa mendapat tempat dipersada pemerintah. Kalau adapun cucu cicitnya, mereka tak kesah. Barangkali mereka beranggapan, yang handal, yang gagah perkasa itu datuk nenek mereka, bukan anak cucunya.

Tetapi, sayugia diingati, tak mustahil kalau ada orang mengatakan bahawa ketiga tiga pahlawan itu masih hidup dan pernah dijumpa orang. Bukan saja Tok Gajah, Datuk Bahaman dan Mat Kilau, malah Tok Pawang Nong Hulu Cheka pun pernah ditemui orang. Mustahilkan!. " Tiap tiap yang bernyawa itu mesti mati"

Saya beri satu contoh: Satu hari kawan saya bernama Sano nama sebenarnya Zainal bin Buyung, orang kampung Merang Atok, bermotosikal ke Benta lalu singgah di Kios minyak di Benta. Disitu Pak Sano bertemu dengan satu orang dan bersembang pendek. Bertanya khabar dan sekadar berjabat tangan. Oleh kerana Pak Sano hendak cepat bertemu kawannya yang telah dijanjikan di Pekan Benta, lalu dia minta diri. Apabila Pak Sano ditanya kawannya, kenapa lambat, dia menceritakan bahawa dia bertemu dengan Tok Pawang orang Jerangsang tadi itu. Hatta ! kawannya sangat terkejut, "awak biar betul, orang tua itu dah tiga tahun meninggal dunia" . Mustahilkah cerita ini? Jawabnya tidak. Kita boleh percaya saja tapi tak boleh beriman kpd.cerita sebegini. Kalau hendak tahu lebih lanjut, kita kena buka lambaran lain, Masya Allah!!!.

Kalau kita menonton film film klasik barat, unsur unsur mystictism yang dipaparkan, kadang kadang tidak manusabah, tidak masuk akal seperti orang terbang, orang ghaib dan sebagainya. Tetapi bukankah itu futuristik mereka hasil kajian daripada kitab kitab lama dan kuno mereka. Mereka berbuat sesuatu kehadapan berasas kepada yang dibelakang. Bukan macam kita orang melayu, mahu kehadapan tetapi tidak peduli dari mana asal kita dan siapa kita. Ha ha macam orang pandai pulak saya ni. Maaf ya.

Tetapi itulah hakikatnya. Sejarah itu perlu, tetapi saya hanya tahu cerita tanpa fakta dan tarikh yang tepat. Harap harap Dato' Haji Zainuddin Jumaat, bekas wakil Rakyat Penor dan kini Setiausaha Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Pahang dapat bantu dan bimbing saya menjadi seorang penulis bebas yang prolific.

Tuesday, February 10, 2009

Sepanjang hayat 8

Simposium DPMP: Siapakah Tok Peramu?
Simposium siapakah Tok Peramu: Adakah orangtua itu Bahaman atau bukan atau siapa!!! Inisiatif ini ditaja oleh DPMP pada tahun 1976-77 ( kalau tak silap) dengan membuka kepada semua ahli ahlinya, Ahli ahli sejarah dan siapa saja yang tahu mengenai seorang tua yang tinggal di Kampung Peramu itu. Kg. Peramu terletak diseberang Sg. Kuantan kira kira berhadapan ( opposite) hospital atau Kompleks Teruntum.. Ada dua jalan ( masa itu) untuk sampai ke Peramu, satu menaiki bot ( tambangnya masa itu 50 sen seorang bagi satu perjalanan) dan satu lagi dengan menaiki kereta atau bas. Jauhnya perjalanan dengan kereta lebih kurang 20 batu dari bandar Kuantan.

Hasil daripada kajian tersebut ramailah yang memberi pendapat. Ada yang mengatakan Ya dan ada yang mengatakan Bukan. Hasilnya 50 - 50. Kerajaan Negeri, sudah tentu tidak dapat menerima kerana pro dan kontra nya sama. Sekiranya Tok Peramu itu Bahaman, pastilah struktur Orang Besar Berempat Negeri Pahang menjadi kacau bilau.

Apa yang hendak saya ceritakan ialah episod rombongan 10 orang yang hendak menemu bual orangtua itu termasuk saya. Sebaik sampai dihadapan rumah Tok Peramu, ketua rombongan memberi salam. Salam dijawab oleh pengasuh lalu mempersilakan kami naik. Orangtua itu berbaring diatas katil dengan selimut sampai keleher dan memakai cermin mata hitam. Disebelah kepalanya terletak sebuah radio yg terus berkumandang tanpa tepat pada channel. Kamipun duduk. Tanpa berlengah ketua rombongan membuka mukadimahnya, " pada tahun sekian sekian blah blah blah, Tok Aki duduk dimana?" Itulah pembukakata yang awal dan akhir. Selepas setengah jam kemudian pertanyaan ketua rombongan tiada responce, kamipun sapu punggung lalu balik.

Ada member yang tak puas hati. Minggu hadapannya, saya sendiri bertindak sebagai ketua rombongan lalu membelah arus Sg.Kuantan ke rumah Tok Peramu. Sebelum pergi, saya minta orang rumah saya, ibu pada si Firdaus, buat pulut kuning dan ayam panggang. Sesampai saja dihadapan rumah orangtua tu, saya memberi salam. Salam di jawab oleh pengasuhnya lalu mempersila kami naik, sambil berkata, " ini anak cucu datang bawok pulot kuning" Phuh!!! orangtua itu terus bangun lalu berdoa. Panjang doanya. Kamipun berceloteh. Susah nak faham celotehnya, pekat loghat Kelantan purba. Member Kelantan yang sama dlm. rombongan itu juga tidak faham. Diantara lain yg. saya dapat fahamkan bahawa katanya, Mat Kilau tu orang handal. Sepelepah daun nyior gugur, dia dah tahu berapa banyak regisnya (lidi). Dari ungkapan itu saya yakin bahawa orangtua itu sebenarnya Datok Bahaman, bekas Orang Kaya Semantan, orang besar berempat Negeri Pahang.

Menurut cerita seorang Imam yang tinggal di Peramu, sebelum Jepun masuk orangtua itu tinggal di Padang Lalang. Dulu kampung sekarang sudah jadi kawasan Industri. Tahu dimana Pdg.Lalang. Kalau kita nak ke Tg. Lumpur melalui jambatan Sg.Kuantan dan sebelum naik jambatan ada simpang ke kiri jalan menghala ke Tg. Api & Kg. Selamat. Di situlah Padang Lalang. Katanya: apabila Jepun mendarat di Kuantan, semua orang Kg.Pdg.lalang lari ke seberang ke Tg. Lumpur dan Peramu. "Aki mohlah naik perahu kita lari keseberang," kata salah seorang orang kampung mengajak orangtua itu naik perahu. " Mohlah deme dulu, aki ikut kemudian," jawab orangtua itu. Apabila rombongan pelarian dengan perahu itu sampai keseberang, didapati orangtua itu sudah ada berdiri ditebing sungai.

Anih bukan! Jadi betullah dan saya yakin bahawa To Peramu itu adalah Datuk Bahaman.

Monday, February 9, 2009

Sepanjang hayat 7

Zaman dharurat memang susah tapi tidak sesusah zaman Jepun. Zaman kominis Bintang Tiga ( kominis atau bandit @ penjahat ) menjadi musuh kepada Penjajah Inggeris sebenarnya. Orang china yang menjadi kominis membawa fahaman chauvinist yang diimport dari Tiongkok. Bintang Tiga pernah memerintah Malaya selama 13 hari. Tetapi mengapa ada orang melayu jadi kominis ?.

Orang melayu yang jadi kominis itu sebenarnya bukan kominis tetapi adalah serpihan dpd.nasionalis melayu yang dipelopori Ibrahim Yaakob (IBHY) Ahmad Booestamam, Ishak Hj.Mohamad dll. yang tak sempat ditangkap oleh Inggeris, lari kehutan. Mereka bertemu dengan puak china chauvinistik, lalu membentuk satu pasukkan menentang Penjahah Inggeris di Malaya.

Selain dari Askar Melayu yg sedia ada yang ditubuhkan pada tahun 1925, Kerajaan Inggeris mengrekrut banyak lagi pelapis tentera seperti Special Constable (SC), Home Guard dll. Dengan itu ramailah orang melayu yg dapat kerja. Mereka diberi latihan yg cukup untuk menentang kominis. Yang tak tahu membacapun dapat masuk Askar Melayu. Yang capek, mata rabun, tempang dan yg pendekpun dapat masuk SC. Kerja mereka kebanyakannya melindungi tuan tuan manager estet di ladang ladang getah kepunyaan British. Memang kominis nak bunuh orangputih. Sebab itu Pesuruhjaya British di Malaya Garald Templer diambush oleh kominis dan mati.

Zaman Penjajah, zaman Jepun , zaman dharurat telah berlalu dan sekarang kita berada dizaman Merdeka. Kerajaan Perikatan kini Kerajaan Barisan Nasional yg mendakwa merekalah yang memerdekan Malaya. Betapakah halnya dengan nasionalis nasionalis tardahulu, tidak dijadikan sejarah Tanahair. Kehadiran mereka cuma dipamerkan di Musium sahaja.

Dari tiga zaman itu - Penjajah Inggeris, Jepun dan Dharurat, siapa yg lebih kejam, tanya seorang anak (blogger) saya. Kita ketegorikan kepada dua, satu dari barat iaitu Inggeris dan dua dari Asia iaitu china dan Jepun. Pada hakikatnya, kekejaman Jepun-China terasa sakitnya pada tubuh, tetapi kekejaman Inggeris sakitnya sampai ke tulang sumsum.

Nasionalis nasionalis melayu yg bersekutu dengan Kominis yang berjuang melalui kekerasan seperti Rashid Maidin, Zainab Baginda dan ramai lagi ( sudah lupa ), mana kala mereka seperti Wanali, Manaf Jepun di Pahang sejarahnya mereka terus padam, sedangkan mereka tidak pernah membunuh sesama melayu. Yang dicarinya hanya orang Inggeris.

Siapakah Wanali, Manaf Jepun, tiada siapa yang tahu. Tidakkah mereka sinonim dgn. Tok Bahaman, Tok Gajag dan Mat Kilau, juga tidak dijadikan sejarah, sedangkan merekalah yang sebenarnya menentang Pejajahan British.

Saya pernah mencadangkan kepada Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP), secara tidak formal supaya membuat satu kertas Kerja utk diangkat kepada Kerajaan Negeri Pahang bagi mendapatkan satu peruntukan. Kertas Kerja utk membuat Autobiography bagi semua wakil wakil rakyat Negeri Pahang dari Pilihanraya pertama sampai sekarang.
Hasil dari kerja tersebut DPMP mungkin dapat menambah kantung kewangannya yang sentiasa kosong. Macam macam alasan telah diberikan, lalu saya diamkan diri.

Saya pernah terfikir utk menulis riwayat hidup Wan Ali ( Wanali ). Menulis tentang cara hidupnya, pendidikannya, faham politiknya, ilmu dunianya, ilmu akhiratnya, keluarga nya, "romance"nya dll. Sekurang kurangnya ia boleh diolah seperti cerita rambo, cowboy Roy Rogers dan sebagainya tapi tinggal angan angan tak ada modal.

Sunday, February 8, 2009

Sepanjang hayat 6

Masa itu zaman dharurat. Saya pergi sekolah naik bas dari Kg.Batu Talam ke Mahmud School Raub. Ayah saya Cikgu Zabidi, datuklah pada Firdaus, jadi guru besar Sekolah Melayu Batu Talam, bertukar dari Sek.Melayu Tg.Gahai, Kuala Lipis, menggantikan seorang cikgu yang ditangkap Polis kerana rusuhan kaum.

Pada suatu hari Isnin, gurubesar itu mendapati banyak anak muridnya tak datang sekolah. Kebetulan hari itu ada pekan sehari di Batu Malim, terletak kira kira lebih sebatu jauhnya dari sekolah. G.B itu mengambil keputusan untuk menjejak dan menyiasat mengapa berlaku demikian! GB berjalan kaki seorang diri diatas jalanraya yang tidak bertar dan sepanjang jalan itu masih hutan belukar. Dengan sebilah parang sebagai senjata untuk mempertahankan diri dari serangan binatang buas, ia bertekad untuk mencari anak muridnya yang tak datang sekolah. Begitulah hemah seorang guru pada zaman itu. Belumpun sempat sampai ke pekan sehari tiba tiba terak polis yang datang dari Raub menahannya lalu menuduhnya mengambil bahagian dalam rusuhan kaum di Batu Malim. GB itu dipenjarakan atas tuduhan tersebut selama 5 tahun.

Memang benarlah satu rusuhan kaum telah berlaku di Batu Malim diantara orang melayu dengan orang china. Banyaklah yang menjadi korban. Justeru, banyaklah orang melayu ditangkap dan dipenjarakan. Yang dipersalahkan ialah orang melayu. Peristiwa itu merupakan satu titik hitam yang bersejarah. Generasi baru dari anak tempatan Batu Talam dan Batu Malim sepatutnya merakamkan peristiwa berdarah itu sebagai satu Memorial.

Zaman itu zaman dharurat, sekolah dan rumah guru agak jauh dengan kampung. Orang kampung kebanyakannya tinggal ditepi Sg.Lipis. Jadi terpencillah kami dengan orang kampung. Ayah saya sering dipanggil polis disiasat kenapa beliau dan sekolah tidak diganggu oleh Bandit (pejahat kominis). Sampai sekarang saya tak dapat jawapannya. Mungkin ayah saya orang lama, orang lama ni banyak pakaiannya, pedinding, pembias atau jampi serapahnya banyak.

Jadi, berjasakah mereka ini sebagai kakitangan Kerajaan. Apakah pandangan dan andaian orang ( masyarakat & Kerajaan) pada orang orang seperti GB yang dipenjarakan itu atau ayah saya atau mana mana orang lain yang mempunyai cerita yang sama?.

Ini cerita lama. Orang sudah lupa. Barangkali orang tak suka nak ungkit cerita cerita macam ini. Buang masa. Persatuan Sejarah Negeri Pahang pun barangkali tak suka. Dato' Zainuddin Jumaat mungkin tak larat lagi buat kerja macam ini. Hendak bawa tubuhnya sendiri sukar. Tapi tak apa Dato' , kalau datang ke Pahang Barat ni carilah saya. Kita boleh sama sama buat kajian, lepas tu tulis dan lepas tu simpan. Ok!

Ayah saya tu, cikgu Zabidi tu, adalah guru yang pertama membuka Sek.Melayu Kuala Medang. Dia mengajar disitu sebelum perang dan selepas perang. Dalam masa sama, sekalipun tinggal jauh dihulu, aktiviti sosialnya menyeluruh. Beliau adalah seorang Anggota Tentera "Force 136" , Anggota Tentera Wataniah. Jika jambatan keretapi di Kuala Lipis tidak di bom oleh Jepun, beliau tentu telah berlepas ke Singapura untuk berperang dengan Jepun. Bila dia pencen, dia balik kampung, jadi orang kampung.Yang tinggal padanya ialah dibelakang namanya ada perkataan cikgu. Cikgu Zabidi, sekarang aruah cikgu Zabidi. Satu apapun tak dapat. Itulah perjuangan orang dulu. Patutkah jasa mereka dikenang!!!.

Saturday, February 7, 2009

Sepanjang hayat 5

Ideology sosialis tidak dapat diterima di Asia khususnya di Malaysia. Kata orang melayu, sosialis itu kominis. Kominis tak ada agama. Ada satu kawan cakap, selagi kita turun ke tanah terpijak sayur, mengharung air terpijak ikan selagi itulah sosialis tidak wujud di- tempat kita ini.
Kita sekarang dalam zaman ( Age) apa? Kalau kita baca ideology atau zaman atau "age" yang bermula dengan zaman batu, kita sekarang baru berada dizaman Materialism, bermakna ada dua lagi zaman atauIsme yang akan dilului oleh dunia iaitu sosialis dan kominis.

Saya masih ingat saya pernah belajar mengenai sosialism daripada seorang melayu bekas tahanan Tg. Beruas. Beliau orang Chebong, Tembeling Jerantut. Dia mengajar tak pakai teks, muridnya juga tidak dibenarkan mencatat sebarang nota. Kalau boleh ingat, ingatlah. Dalam kata lain, macam kita belajar menghafal Muqadam atau Sifat Duapuluh.

"Abang belajar dari sapa?" tanya seorang kawan.
"Seorang tokoh politik dari Indonesia lulusan Leninggrad" jawabnya bersahaja.

Beliau bukan sapa sapa dalam partai, tak ada jawatan / pangkat, " keja kawan menebas lorong dalam hutan aje," katanya tersengih.

Banyak lagi ungkapan dan pandangan jauh yang diceritakan oleh beliau. Pada tahun 60 han, sekitar tahun 1966-67 ( kalau tak silap). Beliau pernah berkata, " kita sekarang berada di ambang implasi, sebab itu kita kena cari harta sekarang." Lalu beliau memberi contoh Perang Korea. Bagaimana orang Korea tidak kalah dengan Amerika, sebab sebelum perang mereka sudah bersiap sedia menghadapi perang. Mereka telah menyimpan barang makanan dan senjata untuk digunakan selama 30 tahun. Bukankah perang Korea memakan masa 30 tahun?

Bagaimanakah seorang melayu yang tinggal di Hulu Tembeling yang tidak berpendidikan tinggi, jarang jumpa surat khabar, tak dengar siaran radio, tak ada jalan raya, keadaan hidup miskin tegar boleh membuat analisa politik sejajar dengan orang sekarang yg tinggi kelulusannya. Kenapa beliau memilih jalan kiri ? Boleh jadi dia lebih perihatin pada orang disekelilingnya yang lebih miskin dan lebih mengharap sesuatu perubahan. Agaknya pada masa itu orang bodoh, miskin, tak ada pelajaran tak boleh angkat muka dengan orang kaya dan orang berdarjat.

Friday, February 6, 2009

Sepanjang hayat 4

Diantara yang menggelikan:
Selamat Ahmad Kamal: " Berapakah putera dan puteri saudara?" dengan loghat baku sedikit telor Indonesia.
Cikgu Wahab orang ditanya itu sebenarnya cikgu silat ( gurusilat):" Aaah,nanti duluh" dlm. loghat kampung Pagar Sasak, sambil mengangkat kedua belah tangan lalu mengira jari jemarinya. Semua orang yang mendengarnya tergelak berdekah dekah. Sebenarnya semua orang dah tahu, cikgu Wahab punya anak hampir 40 orang hasil perkongsian hidupnya dengan beberapa orang isteri. Pada masa itu beliau sentiasa ada 4 isteri dalam satu masa.
Cikgu Wahab adalah anggota Partai Rakyat Malaya yang pernah bertanding sebagai ADUN Padang Tengku menentang Wan Abdul Rahman. Kawasan Padang Tengku teramatlah luasnya. Bayangkan dari Merapoh ke Hulu Tembeling dan kawasan Parlimen Lipis termasuk Jerantut. Cikgu Wahab kalah dan hilang deposit. Akhirnya cikgu Wahab masuk UMNO.
Selepas mengajar Bung Selamat tidak jemu menjelajah kampung menerangkan dasar parti. Satu hari: " Ibu izinkan saya untuk pergi berjuang" pohonnya pada ibuyua juga dalam loghat baku telor Indonesia. Dolah Lisi (aruah) yang ada bersamanya terkinjal kinjal ketawa.
Itulah tokoh tokoh Partai Rakyat.
Saya sendiri telah masuk UMNO (baru) selepas UMNO diharamkan. Ada kawan bertanya, buat apa masuk UMNO, marilah ikut kitorang masuk Semangat 46. Saya jawab, bukankah kita menentang UMNO, sedangkan Semangat 46 itu UMNO lama. Ha ha ha!!!

Thursday, February 5, 2009

Sepanjang hayat 3

Apabila Majlis Angkatan Senibudaya atau MAS meninggal, tidak ada aktiviti yang formal. Borak kedai kopi, banyak yang masih meniup api politik yang pernah membakar jiwa orang orang melayu. Fahaman yg di asas oleh Mokhtaruddin Lasoh itu, disinambungi oleh Ahmad Bustamam, Dr. Burhanuddin, Ibrahim Yaaokob, Ishak Hj.Mohamad dan ramai lagi sehingga menubuhkan Partai partai politik seperti Partai Rakyat Malaya dan Partai Buruh Malaya. Dua parti ini bergabung membentuk "Front Socialist", dapat diterima oleh gulungan marhein yang diketegorikan kepada Buruh, Tani dan Nelayan. Ramailah orang Melayu, Cina dan India yang berpendapatan rendah di daerah ini menjadi ahli. Bekas tahanan politik API ( Angkatan Pemuda Insaf ) yang kemudiannya diharamkan oleh penjajah British banyak yang masih hidup. Mereka yg tak sempat terbang ke hutan, ditangkap oleh penjajah Inggeris. Disumbat ke "Detention camp" spt. Taiping dan Tg.Beruas. Apabila mereka dibebaskan, ideolizm yang tertanam dalam jiwa mereka masih membara. Seorang daripada bekas detainee itu,juga bekas AJK MAS, yg punya personality yg menarik, lantang kritikannya, gamat bicaranya telah menubuhkan Ranting Partai Sosialis Rakyat Malaya (PSRM) di bandar Kuala Lipis.Ramailah mereka dari gulungan yang berpendapatan rendah khususnya buruh dan petani dari semua kaum turut menjadi ahli, termasuk saya. Kami melaungkan slogan "Merdeka" dengan ideology sosialis yang dibawa oleh API yang mahu kemerdekaan tanahair ini dicapai sekalipun dengan darah.
Dalam masa sama, kami dapat menubuhkan Belia 4B - Gerakan Belia 4B. Masa penubuhannya saya dipilih sebagai Bendahari. Tahun yang kedua saya dipilih menjadi Pengerusi Belia 4B Daerah / Cawangan Lipis mengganti tempat Cikgu Mat Ludin (sekarang haji masih ada tinggal di Relong) Saya memimpin Belia 4B Lipis selama 5 tahun sebelum dipindahkan ke Ktn. Saya aktif dengan Belia 4B dan Partai Rakyat sekaligus. Abdul Rahim Alnuhi ( aruah ) yang menjadi Ketua Umum Partai dan saya membantunya. Mana boleh dua orang ini duduk setempat? Pisahkan. Lalu saya ditukarkan ke Kuantan. Berakhirlah karier sebagai tokoh belia dan lunturlah sedikit semangat politik kiri saya. Namun kenangannya masih kekal. Kawan kawan yang seangkatan dengan Belia 4 B termasuklah Baharuddin Sidi, Cikgu Mat Intan (aruah) Mustapha Awang (aruah), Wan Ahmad ( ada di Jerantut) Abdullah Sulaiman (bekas wakil Rakyat BN sekarang bergelar Dato'), Azhar Hamid dan banyak lagi. Hussain Kh.Yaakob atau lebih terkenal dengan Hussain Pendek atau Pakcu masa itu Pemimpin Belia Daerah Lipis, terlalu rapat dengan orang partai Rakyat.Manakala kawan dalam partai termasuklah Selamat Ahmad Kamal (cikgu), Cikgu Yusof (aruah), Hussin Kuntol ( cikgu, orang Melaka), Harun Jabok di Benta sudah aruah, Ismail Hussin kemudian masuk UMNO ada di Jerantut, Ibrahim Mat Seh (aruah) dan banyak lagi.

Sepanjang Hayat 2

Bertukar ke Kuantan setelah 10 tahun di JKR Lipis. Lapor diri di Pejabat Tanah Kuantan pada 1.1.1975. Pertukaran itu adalah satu " mess transfer" dimana lebih 50% kakitangan di Pejabat Tanah Kuantan bertukar. Saya dicekuk untuk mengisi kekosongan tersebut. Sebelum pindah ke Ktn. saya aktif dalam aktiviti sosial yang dikenali dengan persatuan pemuda pemudi ( dikampung ).
Di Bentong (JKR Bentong) ( 1959 - 60 ) Ahli Sri Persekutuan Melayu Bentong. Kemudian AJK, lalu memimpin ( bukan pemusik ) Penceragam yang dianggotai Hashim Dirun (aruah) Arshad(aruah) Din Rongak pemain drum, Hashim Mohamad(?), Rashid Imam Chun pemain clerinet ( sekarang di Tmn.Muhibbah Kuantan), Baharuddin Musa dan banyak lagi.Masa itu bujang tinggal di bilik belakang Kelab Sri Persekutuan Melayu Bentong . Bayangkan kenakalan masa bujang. phuuuh!!!
Di Lipis ( 1965 - 74 ) kami menubuhkan Majlis Angkatan Senibudaya ringkasnya MAS. Diketuai oleh En.Jaafar Awang ( ADO dan terakhirnya Setiausaha Kerajaan Pahang lalu bersara dan meninggal dunia tak lama selepas itu) Setiausahanya En. Alias bin ?. Pegawai Hutan Daerah Lipis - DFO ) dan beberapa orang lagi kakitangan Kerajaan yg kebanyakannya saya sudah lupa. Mas cukup aktif diantara aktiviti terbesarnya ialah menganjurkan pertandingan drama pentas seluruh Pahang. MAS akhirnya mendapat tekanan daripada ahli politik setempat. Kononnya MAS berbau sosialis semata mata kerana Pengerusi dan beberapa orang AJKnya berjanggut. Impak daripada itu MAS berpindah tangan lalu dipimpin oleh Wakil Rakyat - ( YB Khairuddin Kawi sekarang Dato') YB Wan Abdul Rahman ( sekarang Orang Kaya Maharaja Perba Jelai ). Apabila berketuakan orang politik, MAS tidak berjalan lancar, almaklum orang politik banyak kerja, rutin hariannya sukar di programkan. Mesyuarat sering tertangguh. Akhirnya MAS menemui ajalnya. Oleh kerana sangat sayangkan Majlis Angkatan Senibudaya itu, sempenanya saya ambil sebagai nama anak kedua saya - Masmawati - sekarang cikgu di Dungun.