Followers

Monday, March 9, 2009

Sepanjang hayat 31



Mamat 1 dan Mamat 2 ada balik:

Semalam 8 Mac saya tak menulis. Tak boleh menulis.Hendak menulis macam mana, si dua Mamat tulah punya fasal. Tak usahkan nak buka komputer, dekat dengan komputer sahaja, mereka dah menaip, tekan sana tekan sini. Aduh! buasnya.

Itulah cucu kembar saya, dua dua jantan, 23 Mac ini genap dua tahun, anak pada anak lelaki pertama saya Hasbullah. seorang eksikutif di Cagamas. Lihatkanlah di dalam gambar, comot dengan ice-cream. Seorang bernama Muhammad Harriz dan seorang lagi bernama Muhammad Harraz. Sampai jam satu malam tu mereka belum tidur, barangkali sudah puas tidur dalam kereta. Gamat sekali mereka, lompat sana lompat sini, tendang bola sana tendang bola sini, bertempik, menjerit menangis, bergaduh, rampas itu rampas ini sampai koyak koyak buku kakaknya. Aduh! gaduh lagi menangis lagi, riuh rendah sampai jauh malam.. Dua dua dah mula pandai bercakap lalu Atuk sana Atuk sini dan bila lapar minum susu.

Saya tak boleh buat apa,tak boleh kata apa dan asyik melayan mereka berdua sahaja. Itulah orang kata, sayang ke anak, sayang lagi cucu. Kalian semua tunggulah, kalian juga akan merasa,bila sudah ada cucu nanti, ha ha ha...

Bukan itu sahaja cucu saya. Ada sepuluh orang lagi. Entah entah dalam perjalananpun sudah ada. Saya sedikit hari lagi, kalau umur panjang, saya akan jadi orangkaya cucu, OKC. Feilnya macam macam, yang lelaki satu macam dan yang perempuan juga macam macam.

Ayah saya aruah Cikgu Haji Mohamad Zabidi bin Gendut, ada 72 orang cucu dan sempat punya cicit lima orang sebelum meninggal dunia. Begitulah besarnya keluarga saya. Ayah saya meninggal sewaktu umurnya 84 tahun, jenazahnya diusung oleh cucu cucunya sahaja sejauh kira kira 500 meter, tanpa dapat di bantu orang lain dan memasukkan ke lehadpun di buat oleh anak cucunya sahaja.

Kalau ayah atau kami hendak buat kenduri atau berkumpul anak cucu, saiz kenduri itu pastilah sekurang kurangnya seekor kambing. Tak payah jemput orang lain. Namun begitu, rumah gedang peninggalan ayah dan emak itu pernah tinggal begitu sahaja. Tidak seorangpun daripada anak anaknya yang mahu tinggal disitu, kerana masing masing sudah punya rumah, sehinggalah seorang daripada cucunya yang telah mengambil keputusan untuk pulang ke kampung dan hidup cara kampung. Begitulah keluarga saya, keluarga besar dari Kampung Tersan, Mukim Sega, Raub Pahang.

Saturday, March 7, 2009

Sepanjang hayat 30

Menongkah arus 3.

Semasa balik Pak Man kurang menggunakan enjin, banyak menggunakan dayung atau pengayuh dan galah panjang. Malik badan besarlah yang bekerja keras, kalau tidak, tersalah haluan perahu nanti, boleh melentang dan terbalik dek arus yang rakus itu atau terus menongkah tebing pula. Rumah Menteri Silih kena singgah walau apapun, kerana anak anak dara Menteri terutama Milah, pasti menunggu kami dengan senyum lebar. Di suatu saat kami mahu turun ke perahu Milah memutarkan radio transisternya lalu berkumandanglah lagu, " Sudah kahwin ke belum, bagai bunga sekuntum..." Waduh! bagaikan terhenti langkah kami lalu menoleh ke arah Milah. " Hai! Milah, iyake...." saya segera mencelah. Milah membalas, " Ape tak iyanya..." dan Milah yang kiut berkulit hitam manis menyambung terus dengan senyum yg semakin lebar, " Buah hati suami orang..." Waduh kami gelak terkakah kakah. Menteri senyum sahaja, isteri Menteri juga tersenyum dan anak anak Menteri yang lain terkekek kekek, " Bila nak datang lagiiii...", serentak bunyinya.

Bukan sekali dua kami mudik Sungai Jelai Kecil hingga sampai Kuala Kenit. Banyak kali. Jeram apa, saya sudah lupa penamat perahu boleh digunakan. Air sungai semakin cetek, jeram bebatu ala air terjun semakin banyak. Mudik tidak boleh lagi menggunakan perahu. Ikan semakin banyak tetapi saiznya semakin kecil pula.

Lain pula dengan Sungai Telom, airnya terus menerus dalam. Bebatu dan berjeram. Ada tempat sungai bertebingkan batu bagai dinding konkrit. Lubuk lubuknya memutarkan air berwarna gelap. Ada kalanya kami ngeri dengan keadaan sungai ini. Kami tidak mapu mudik lebih jauh lagi ke hulu. Setakat Dixon Port sahaja. Ada perkampungan orang Asli di sini. Rumah Persinggahan pun ada tetapi kami tidak bermalam di situ sebab duduknya jauh di atas bukit. Kami lebih suka berkhemah di tebing sungai. Senang, senang mandi, senang ambil air dan senang melepas. Anak anak orang Asli kecil besar datang hampir mengelilingi kami. Riuh rendah mereka bercakap dalam bahasa mereka.Phuhhh... hanyir baunya, aduh!!!.

Sungai Serau lain pula. Semakin ke hulu semakin berpasir. Tidak ada perkampungan Orang Asli di sana. Mudik Sungai Serau tidak menyeronokkan.

Yang peliknya, anak anak orang Asli sekalipun masih kecil, sudah pandai merokok. Lantas tidak segan segan meminta rokok dari kami. Kami hulurkan tembakau untuk yang dewasa dan yang tua tua. Kepalang seronoknya mereka tetapi yang muda muda tetap menagih, "Rokok sigret tulah encik".

Yang lebih peliknya ialah, anak anak orang Asli yang tinggal di hulu hulu sungai berjauhan pula dengan orang melayu dan bahasa serta loghat seharian mereka tentulah bahasa mereka sendiri iaitu Jakun, tetapi mereka boleh bercakap dalam bahasa melayu dengan fasih. Dari siapa mereka belajar. Siapakah yang mengajarnya. Yang kecil kecil itu tidak pergi sekolah malah sekolah pun belum ada pada masa itu. Bukankah itu pelik namanya?. Sampai sekarangpun saya masih belum dapat jawabnya.

Thursday, March 5, 2009

Sepanjang hayat 29

Kembara ta berhujung 2. (...sambungan)

Naik perahu berinjin menongkah arus deras kepalang seronoknya, aduh!!! Apalagi bila percikan air yang menjarum, menusuk rasa sejuk dan nyaman melewati kulit muka yang mulai tegang dek panas mentahari, membuat kami amat teruja dan cukup terhibur. Pak Man memaut kemudi menyusuri dasar yang dalam, sekali kekiri sekali kekanan membuat perahu terliuk lintuk, menambahkan lagi rasa deria yang ceria sekaligus meninggalkan segala rasa dan masalah. Luncuran perahu jalur yg laju terus membelah arus dan buih berlari-lari, menari nari lalu kami tinggalkan jauh dan semakin jauh dibelakang, berlonjak lonjak keriangan penuh dengan sorak sorai.

Satu demi satu kampung dan dusun yang menghiasi tebing di kiri dan kanan kami lewati. Para ibu, dara sunti yang berkemban sedang mencuci kain atau mandi manda bersama anak anak kecil yg berbogel, tersenyum lebar lalu menyembah air ke arah kami sambil bersorak selamat jalan bang, selamat jalan...Sekali sekala kami terdedah kepada panahan mata hari pagi. Dikejauhan kilauan air berkelik kelik di cegar, berombak ombak halus di rantau yang tenang. Apabila sungai menjadi sempit tebing sungai semakin meninggi kami dapayungi pula cantuman pokok pokok kayu besar yang bertenggek ditebing itu sudah beratus tahun lamanya. Di tebing yang landai terbentang pula padang yang hijau bak lumut, diatasnya sang kerbau meragut rumput. Sekali sekala mendongak dagu memandang kami seolah menegur, "siapa pulakah yang datang". Di dahan pokok kera senekah gamat bertanya khabar, " nak kemana tu, nak kemana tu...". Kah kas kah kas bunyinya yang membawa makna "kami semua di sini, kami semua disini..." . Alangkah petahnya mereka menyambut kedatangan kami. Burung burung pula berterbangan bersimpang siur, sambil bernyanyi irama merdu bak serunai dan napiri mengiringi kami mudik. Unggas Unggas yang garau suaranya, " Uuuhg, uuugh", memberi isyarat kepada sang buas yang meraja di hutan dengan amaran, " jangan di ganggu sahabat sahabat kami yang datang dari jauh tu...".

Itulah kembara kami saban bulan. Kalau mudik Sungai Jelai Kecil, perhentian pertama
ialah di Lubuk Belida dikediaman Menteri Silih ( Menteri adalah gelaran yg di beri kpd ketua ketua kaum orang Asli atau Tok Batin). Tok Menteri akan menyambut kami dengan senyum lebar. Anak anak dara Tok Menteri turut sama menyambut kami dengan riang gembira sambil berbisik bisik sesama mereka. Kalau hari masih siang, kami teruskan perjalanan mudik hingga ke Kuala Kenik. Kalau tidak di rumah Menteri Silih akan menjadi rumah tumpangan kami. Setelah meninggalkan sedikit buah tangan seperti beras, tembakau dan rokok buat keluarga Tok Menteri, kami turun semula ke perahu sambil menghadiahkan seberapa banyak senyum terutama buat Milah anak dara Tok Menteri yang kiut berkulit hitam manis.

Setelah memutarkan injin bot, Pak Man akan melaung, "Mudik kitaaa..."Tok luan mestinya Malik badan besar, tidak akan senang duduk. Perhatiannya terus pada liku liku, jeram dan cegar, sambil memberi arah arus mana boleh dilalui. Air sungai Jelai Kecil semakin deras, semakin berkocak dan semakin mencurah lajunya. Tanjung tanjungnya tidak lagi melengkar jauh separuh keliling tetapi semakin pendek. Di siku tanjung, lubuk lubuk menjadi lebih dalam dan disitulah sang kelah bermaharajalela. Wan Kamar tidak sabar sabar menyediakan dynamite untuk di letupkan sebiji dua. Tengku Ismail siap sedia meraih trigger senapang patahnya, matanya berkisar ke kiri ke kanan mengarah ke tebing, mana tahu kok kijang, kok rusa turun minum akan menjadi lauk kami. Kalau tadi kami agak releks sekarang kena berhati hati, kemalangan mungkin boleh berlaku bila bila masa. Pak Man terus memacu, memutar tangkai kemudi, melonjak lonjak badan perahu dengan tekanan tinggi enjin boat mengaum bunyinya membelah kesunyian hutan. Penghuni kiri kanan tebing tentunya kera dan senekah senyap sunyi seperti ketakutan bila mendengar deruman enjin yang semakin kuat.

Tak berapa lama sampailah kami ke tempat di tuju, dimana perahu tak boleh dibujuk lagi. Enjin yang kepanasan dirihatkan. Kami semua memunggah barang barang lalu mendirikan khemah. Malik badan besar akan menanak nasi, menjerang air lalu menyediakan kopi. Pak Man , Wan Kamar, Razak, Hussin dan saya mencari cari lapang untuk melepaskan sedas dua. Betapa tidak! lauk apa makan nanti? Hampir senja jaring akan di pasang. Mana yg boleh menebar jala, jala sudah sedia. Pancing juga sudah dikenakan umpan. Peluru senapang patah sudah dimasukkan cuma menunggu triggernya diraih sahaja. Wah! masing masing dengan tugas masing masing.

bersambung...

Sepanjang hayat 28

Kembara tak berhujung.

Setelah bertukar ke Lipis pada awal tahun 1965, saya dengan pantas menjadi warga Kuala Lipis. Pun telah ada yang tahu bahawa saya agak aktif di Bentong dalam bidang sosial remaja. Minggu Bahasa, Bulan Bahasa dan Sri Persekutuan Melayu yang menjadi gelanggang saya di Bentong. Lantas saya tiba tiba aktif dalam Majlis Angkatan Senibudaya ringkasnya MAS di Kuala Lipis.

Tidak ketinggalan saya turut mencebur diri dalam bidang politik kiri iaitu Partai Rakyat atau Partai Sosialis Rakyat Malaya. Dalam masa sama apabila MAS semakin longlai setelah bertukar kepimpinan kepada orang politik khususnya wakil rakyat, kami menubuhkan Persatuan sosial muda mudi seterusnya menggabungkan beberapa persatuan dari kampung kampung lalu menubuhkan Belia 4B Daerah Lipis . Gerakan Belia 4B bersaing hebat dengan Belia MAYC.

Usaha terbesar kami dalam Gerakan Belia 4B Daerah ialah mengadakan Pesta Belia 4B Daerah bertempat di Sekolah Menengah Clifford. Tokoh besar yang merasmikan pesta tersebut ialah Dato' Abdullah bin Haji Ahmad Badawi ( sekarang Pak Lah Perdana Menteri Malaysia ) Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan Malaysia. Kebetulan pada masa sama Kempen Pilihanraya Kecil bagi Kawasan Parlimen Lipis sedang berjalan. Pesta selama tiga hari dua malam itu berjaya menyedia satu flatform untuk Dato' Mohd.Ghazali bin Shafie (belum bergelar Tan Sri) calun Parti Perikatan, mengadakan kempen pilihanraya.

Gerakan Belia 4B Lipis di bawah pimpinan saya, pernah mewakili Pahang dalam pertandingan Net Ball dan Musabaqah di Perhimpunan Agung di Pulau Pinang. Mewakili satu regu Sepaktakraw di Perhimpunan di Kota Baharu, Kelantan. Pernah juga menyumbang sebuah Pentomin pimpinan Baharuddin CD di Perhimpunan di Melaka. Sesuatu yang amat menghairahkan ialah apabila Setiausaha kami Cikgu Daud telah jatuh cinta dengan seorang anak gadis dari Benta. Percintaan yang tak dapat dilerai itu kena diselamatkan dengan kami mengambil daya usaha sendiri untuk meminang gadis tersebut. Mereka akhirnya berkahwin, hidup aman damai, pun sudah beranak pinak mungkin sudah bercucu dan sekarang menetap di Tanjung Malim.

Selain dari aktif dengan Belia, politik dan Kelab Jabatan, saya dan beberapa kawan lain ada agenda tersendiri yang sering diadakan setidak tidaknya sebulan sekali. Ia mirip kelab pengembaraan. Kami mengembara ke setiap hulu sungai termasuklah Sungai Jelai Kecil, Sungai Serau dan Sungai Telom. Mengembara ala berkelah itu selama satu atau dua malam amatlah menyeronokkan. Pak Man @ Othman China @ Othman Marsilu adalah tekong kami. Dia ada memiliki sebuah perahu jalur dengan injin berkuasa 40 kuda boleh memuatkan 10 orang penumpang. Sebelum bertolak, satu pekej yang meramkumi petrol, beras, teh, kopi, gula,lada, garam atau kicap, tembakau dan lain lain, disediakan dengan bayaran lebihkurang dua puluh ringgit seorang. Alat memasak seperti periuk, kuali, pinggan dan kole memang sedia ada dan disediakan oleh Pak Man. "lauk tak usah bawak," kata Pak Man. Buat apa bawa lauk, bukankah ikan, pelanduk, kancil atau burung siap menanti di sana. Wan Kamaruzaman akan bersiap dengan jala dan jaring, saya dengan batang pancing, Tengku Ismail dengan senapang patahnya, manakala Sudin, Razak dan Hussin masing masing dengan diri mereka sahaja.Hala tuju kami ialah mencari ikan, binatang hutan dan burung. Selebihnya ialah bertukar angin dan berehat sambil melihat keindahan alam dan bermesera dengan kehidupan orang orang Asli. Namun begitu andaian nagatif orang ramai tetap ada sementara itu ada pula yang membawa isu bahawa kami ada misi dan visi tertentu yang perlu di beri perhatian.

bersambung...

Wednesday, March 4, 2009

Sepanjang hayat 27

GELARAN:

Orang bergelar telah semakin ramai sekarang. Tiap tiap tahun bertambah. Yang mati gelarannya tidak di tarik balik. Yang sedia ada iaitu yang sudah ditentukan masih kekal.

Gelaran di Istana adalah institusi Raja Raja, selain dari Orang Besar berempat, Orang Besar Berlapan, Orang Besar Enam belas, Orang Besar Tiga puluh dua dan Orang Besar yang bergelar datuk, banyak lagi akan begelar Dato'. Bilangan ini akan bertambah dari semasa ke semasa yakni tiap tiap tahun dan dikurniakan sempena khidmat dan jasa jasa mereka terhadap Negeri, Negara ,Bangsa, Agama dan Raja Raja.

Gelaran gelaran yang terus kekal, terus juga kekal dan tidak akan terhakis, misalnya gelaran Paklong, Pakngah, Paktam, Pakteh dan seterusnya termasuklah gelaran cikgu kekal menjadi aruah cikgu, Tok Empat menjadi aruah Tok Empat, Tok Imam menjadi aruah Tok Imam dan begitulah seterusnya Gelaran yang telah menjadi tradisi dan di institusikan.

Sementara itu, ada dua gelaran yang saya tahu, masih bergelar lagi dan gelaran ini tidak diisytihar oleh mana mana institusi dan tanpa apa apa majlis perasmian. Tidak tahu siapa yang mengurniakannya, masa bila dan di mana. Gelaran tersebut ialah "Bung".
Di negeri Pahang cuma ada dua orang sahaja yang mendapat gelaran ini. Kalau di Indonesia gelaran Bung ini amat tinggi darjatnya, diberi oleh rakyat sendiri. Cuma ada dua orang sahaja juga. Mereka ialah Bung Karno dan Bung Hatta, selebihnya semuanya digelar Bapak.

Dua orang yang bergelar Bung di negeri Pahang ini ialah:
1. Bung Karim,( aruah)
2. Bung Hashim. (masih ada)

Bung Karim di lahirkan di Kg.Bangau Tanjung, Temerloh, pada 6 September 1937 bersekolah dari darjah satu sampai Tingkatan 6. Sembilanbelas (19) jawatan honourable/bergaji termasuk guru, setiausaha, executive, pembantu, pegawai, pengarang, penterjemah, penyiasat, dan Pengurus. Dua belas (12) jawatan Honourary termasuklah menjadi Pengerusi, setiausaha, ahli jawatankuasa, ahli penaja, ketua dan presiden. Bermacam persatuan diceburinya termasuklah UMNO sudah pasti, memegang jawatan dari gerakan pemuda hingga dewasa sebagai ketua dan AJK dan AJK Biro,, Persatuan Penulis, seperti GAPENA, DPMP, Persatuan Kebajikan seperti AJK Masjid & Surau, kesatuan sekerja dan lain lain.Lapanbelas (18) hasil kerja di atas kapasitinya dalam Penerbitan Buku sebagai, Editor, Penyusun dan Penyelenggara. Gelaran Anugerah ialah PPN (1982) AMN (1998)

Itulah Bung Karim atau Aruah Bung Karim. Tanya sahaja di Negeri Pahang, siapa Bung Karim, semua orang tahu, semua orang kenal lebih lebih lagi mereka yang seangkatan dengannya termasuklah Bung Hashim salah seorang sahabatnya. Itulah Bung Karim Penyelenggara & Pendokumentor Sastera yang bergelar "Bung".

Bung Hashim yang masih hidup tidak sehebat Bung Karim, dilahirkan di Kampung Budu, Kuala Lipis, pada 7 November, 1937 mula mula masuk sekolah Jepun darjah satu dan sambung sekolah melayu hingga darjah lima. Tahun 1949 masuk masuk Sepecial Malay Class di Mahmud School Raub hingga darjah lapan @ Tingkatan iv.

Bung Hashim itu sebenarnya ialah saya, saya sendiri dan cerita mengenainya telah banyak dipaparkan dalam entri entri yang terdahulu dalam blog ini. Bung Hashim tidak menyerlah dari semua segi berbanding Bung Karim, namun ada kemungkinan dia akan dikenali selepas tarih wafatnya kelak setelah bergelar aruah Bung Hashim.

Tuesday, March 3, 2009

Sepanjang hayat 26

Adat merisik di tempat saya:

La ni, banyak adat adat melayu lama peninggalan datuk nenek moyang kita, tidak digunakan sepenuhnya lagi. Agaknya banyak yang remeh temeh. Justeru, penggunaan 'Biar mati anak asal jangan mati adat' sudah tidak begitu relevant lagi diamalkan sekarang. Banyak dipotong dan diringkaskan sana sini. Mungkin juga ada baiknya, apatah lagi sekarang serba benda hendak cepat dan tepat dan semua kerja hendaklah straight to the point. Di tempat saya, bagi orang kg.Sega dan Kg.Tempoyang adat merisik masih berlandaskan yg lama atau adat lama.

Sebelum majlis perkahwinan dilangsungkan ianya masih lagi didahului oleh majlis bertunang yang sebelumnya didahului oleh adat merisik. Merisik di buat setelah adanya salin berkenan di antara dua pihak lelaki dan perempuan. Pun ada juga pihak lelaki sahaja yg berkenan sedangkan pihak perempuan tidak malah tidak tahu menahupun bahawa anak perempuannya sedang diperhatikan oleh jejaka di pihak lelaki. Lantas urusan untuk mendatangi pihak perempuan, adat merisik kenalah di pakai.

Justeru, pihak lelaki akan menghantar wakil, atau kedua orangtua pihak lelaki sendiri akan berkunjung ke rumah pihak perempuan membawa sebentuk cincin. Cincin merisik namanya. Cincin tersebut sama ada diletak didalam bekas atau tidak, bertindak sebagai salam pembuka kata, maka sekaligus fahamlah pihak perempuan bahawa kedatangan pihak lelaki membawa hajat besar iaitu hendak merisik anak daranya yg jika tiada halangan akan dipinangnya untuk anak lelakinya kelak.

Sekiranya telah ada hubungan diantara kedua anak lelaki dan anak perempuan itu, justeru perhubungan mereka telah menjadi rahsia umum, maka adat merisik akan menjadi lebih mudah demi kebaikan buat jejaka dan dara itu. Lalu pihak perempuan akan menerima cincin merisik tadi dengan bertangguh. Maknanya jawapan bersetuju tidak dinyatakan terus melainkan mengikut adat, empunya tubuh badan akan ditanya terlebih dahulu, kaum keluarga jauh dan dekat dicanang, takut kalau kalau berlaku di kemudian hari ada pihak pihak kaum keluarga yang terkilan. Tempoh penangguhan juga termasuk agenda meneliti latarbelakang si teruna mengenai asal usulnya, pekerjaannya dan lain lain. Setelah semua berpuas hati mentelahan pula tempoh yg dijanjikan hampir tiba, pihak yg kena risik akan bertandang ke rumah si teruna untuk memulang kata atau membawa khabar bahawa risikan telah berjaya dan tiada halangan.

Semmentara itu, sekalipun telah ada hubungan antara kedua teruna dan dara yang salin berkenan atau tidak, adat merisik diteruskan juga. Setelah berusul usul, bertanya tanya dan canang mencanang lalu mendapati pihak perempuan tidak bersetuju maka cincin merisik dikembalikan dengan alasan sebaik mungkin. Jika bersetuju di mana pihak perempuan berpuas hati, cincin merisik tidak dikembalikan, melainkan bertandang pula untuk memberi persetujuan, maka kedatangan mereka segera bertukar menjadi majlis menetapkan hari bertunang.

Adat juga menetapkan bahawa semua urusan menerima atau menolak risikan hinggalah ke hari bertunang adalah tanggung jawab keluarga sebelah ibu atau sebelah keluarga perempuan, manakala keluarga sebelah pihak ayah si dara akur sahaja.

Monday, March 2, 2009

Sepanjang hayat 25

Menongkah arus V.

Untuk persiapan bagi menghadapi hari pertabalan raja sehari, dimana manapun dan sesiapapun, apa agama dan apa bangsapun, rata rata adalah sama sahaja. Bentuk apa jua sekalipun sama ada duit ringgit, pakaian, kesihatan dan lain lain termasuk menghafal jawaban juru Wali semasa ijab & kabul kena diambil kira dengan sebaik baiknya. Demikian saya menyediakan persiapan yg sewajarnya itu dgn berjinak jinak dgn masjid, surau dan guru.

Saya sebentar lagi akan berpisah dgn keadaan sebelum ini yg penuh dgn pelbagai cara dan gaya hidup seorang remaja yg masih bujang yang seolah olahnya akan terus membujang selamanya. Jadi banyaklah saya belajar mengenai rukun hidup berumah tangga yg semestinya menjadi beban kepada seorang lelaki yg nanti akan bergelar suami, ayah dan seterusnya. Senior saya En. Bakar sering mengajukan bermacam perkara dan diantaranya termasuklah bagaimana memimpin sebuah rumah tangga, cara cara menyelami hati budi seorang perempuan yg bergelar isteri. Kata En. Bakar yg paling dibenci oleh seorang isteri ialah memimjam sesuatu dari jiran sebelah walaupun sesudu garam. Masya Allah! kata hati kecil saya. Apakah yg boleh menjadi pelenok (mengisi masa lapang) seorang isteri bila keseorangan dirumah sebelum dia berbadan dua dan seterusnya apabila sedang berbadan dua. Ada perkara yg tak boleh diabaikan, iaitu beban perlu yg tak mungkin boleh dibuat sendiri oleh si isteri atau dibuatnya juga sekalipun dgn bantuan suami, sedangkan hal itu adalah asas bagi sesebuah rumah tangga menjadi tanggungjawab penuh si suami. En. Bakar membebel sepanjang masa dan saya merasakan seperti kena ragging pula setiap kali berjumpa dengannya.

Setiap waktu maghrib dan Isya saya di masjid. Lepas maghrib kalau tidak ada kulliayah, saya akan berbual bual dengan maamum yg ada yg tak seramai manapun sementara menunggu waktu Isya masuk. Begitulah saya dan saya sudah banyak berubah kata kawan kawan. Diantara maamum yg tak seramai mana itu, ada seorang tua yg sering memerhatikan saya mula mula dari jauh dan semakin akrab lalu akhirnya menjadi guru saya dunia dan akhirat. Seorang yg agak kurus tinggi, berperwatakan lemah lembut, suaranya banyak di dalam dari yg lepas keluar, kurang bercakap tetapi mudah tersenyum. Itulah guru saya, Imam Ainuddin bin Long Talib orang dari kampung Janda Baik, pernah menjadi imam yg bertauliah dan banyak berguru di Berhala Gantang Temerloh dan berusianya lebih kurang 70 tahun.

" Ilmu itu ertinya tahu, tahu itu ertinya mengetahui dan wajib bagi kita tiap tiap yg mukallaf mengetahui supaya tidak jadi jahil, bukan sahaja jahil pada dirinya malah pada Tuhannya". mukadimah awal yang diajukan kepada saya membuat saya tersentak dan mengelamun beberapa jenak. "Awalluddin Makrifatullah"' katanya lagi yang bererti Awal Agama Mengenal Allah. Kenal Allah dahulu sebelum kenal agama, katanya sambil merenung jauh ke dalam mata dan hati saya. Tusupan kata katanya itu membuat saya berfikir dan bermenung beberapa lama, kerana itu adalah sesuatu yg baharu bagi saya, baharu dalam ertikata dari segala bentuk, baik fysikal mahupun mental. Justeru, saya berakad sebagai sifatnya seorang murid dan guru dengan menyusun jari sepuluh. Belajarlah saya dengannya untuk beberapa lama sehingga saya ditukarkan ke Kuala Lipis. Tidak berapa lama selepas itu saya mendapat tahu bahawa guru saya Imam Ainuddin bin Long telah kembali ke Rahmat Allah.

Bermula dari situ, saya terus belajar dan mencari dengan pelbagai guru yang boleh membimbing saya ke arah kesejahteraan yg sebenar. Saya masih mencari.

Dalam mencari:
makna
kejadian &
kematian
aku rindu pada kesempurnaan,

Aku masih mencari.

bait akhir dari sajak saya yg berjodol Aku Masih Mencari
Antology Puisi DPMP Kuantan 1984.

Sunday, March 1, 2009

Sepanjang hayat 24

Menongkah arus iv:

Sudah tiga tahun saya berada di Bentong. Tahun pertama, kedua kerap balik ke kampung, maklumlah buah hati pengarang jantung masih di sana yang saya tintakan sebagai 'puteri jeram' masih tidak luput dari kenangan. Ingatan terhadapnya terus menjadi igauan . Cikgu Amnah belum cukup intim untuk mengambil tempatnya. Keayuan cikgu Amnah yang berkulit sawo matang yang memiliki ke semua hak milik kewanitaan seorang perempuan belum benar benar pasti boleh mengatasi keunikan yg pada pada 'puteri Jeram' Begitulah andaian saya.

Apabila emak dan ayah membayangkan bahawa perhubungan saya dengan gadis kesayangan saya itu tidak cocok bagi mereka dan keputusan muktamad telah dimeteraikan bahawa hubungan kami hendaklah ditamatkan,maka saya terus tidak balik ke kampung hampir satu tahun lamanya, sehinggalah sepucuk taligeram diterima menyatakan emak kurang sehat. Rupanya kepulangan saya itu adalah satu helah semata. Disaat saat saya hendak balik semula ke Bentong, emakpun bersuara, "mak dah risik anak dara orang kg.Budu anak makwan Habsah, Rohani namanya. Emak fikir dan tengok gaya, rupa paras, budi bahasa, susuk tubuh elok sangat rasanya. Ini gambornya", kata emak lagi.

Sesungguhnya saya berada dalam deliema. Yang mana satu harus menjadi pilihan. Pilihan sendiri atau pilihan emak. Aduh!!. Dipersimpangan-sior jalan yg semakin buntu itu, saya lebih banyak mendiamkan diri, memendam rasa seribu bahasa dan meng-ia tidak dan menidakkan pun tidak, hingga emak berkata lagi, "Kalau auk menolak, malulah mak..."

Itulah ibu si Pipi dan sembilan lagi adik beradiknya. Selepas itu tiada lagi puteri jeram yang menjadi igauan dan tiada lagi cikgu Amnah yang berwajah ayu, kulit sawo matang mengambil bahagian dalam debaran dan gelora hidup saya malah saya akur dan redha sahaja melayari bahtera bersama isteri bernama Rohani pilihan ibu.

Tak lama selepas saya nkahwin puteri jeram yg bernama Bedah itupun kahwin pula. Cikgu Amnah lambat kahwin tetapi akhirnya berkahwin juga dan mengikut kata kawan kawan dia ditakdirkan menjadi isteri muda.

Di atas segala pengorbanan yang tak ternilai sebagai isteri dan ibu kepada sepuluh orang anak anaknya, karenahnya terus menerus tidak ada dan peratusnya terus di bawah par. Tahu sahajalah saya ini orang sering berurusan, sentiasa sebok dengan aktiviti persatuannya, politiknya , sosialnya dan berbagai lagi, sudah semestinya sifatnya seorang perempuan menyimpan curiga atau cemburu atau mempunyai sense of belonging yang tinggi. Akhirnya dia jatuh sakit lalu meninggal dunia di hospital besar Kuala Lumpur ketika berusia empatpuluh sembilan tahun. Allah yarhamah menghembuskan nafas terakhirnya dihadapan saya dan dihadapan anak anaknya, sebaik sahaja tanganya terlepas dari menggenggam tangan saya. Alfatihah...!

Itulah detik peristiwa yang paling sedih, bukan sahaja buat anak anak yang kehilangan ibu tempat bermanja malah saya juga. Kehilangan yang tidak ada tukar gantinya. Lantas saya bersendirian bersama anak anak selama dilapan tahun.

Segala kasih sayang yg tak terkumpulkan itu, susah senang bersama, menyelinap masuk ke alam fikir dan akal yang tak kunjung padam, memutuskan bahawasanya ibu si Pipi adalah seorang perempuan yang sempurna. Punya kesedarhanan melampaui sehingga dalam segala hal dan di dalam ertikata lain, pada hakikatnya diberi bukan kerana dia meminta, menolak bukan kerana tak sudi. Itulah isteri pilihan ibu.

Mengikut kata satu bidalan entah dari mana saya kutip dan entah dari mana saya baca dan yang sering saya ajukan kepada staf perempuan di pejabat bahawa seorang isteri adalah: " Berikan aku makan supaya aku tidak lapar dan dahaga, saluti tubuhku seadanya supaya aku tidak telanjang, aku sedia melahirkan anak anakmu" Apakah itu isteriku, ibu kepada anak anakuku, yang kami meterai selepas ijab dan kabul, yg bukan didahului oleh cinta?. Kami kahwin dahulu baharu cinta dan bukan cinta dahulu baharu kahwin.